7 نکته ضروری در ارائه گزارش سئو به مشتریان

7 نکته ضروری در ارائه گزارش سئو به مشتریان

فهرست مطالب

خلاصه مقاله

برای خواندن نکات کلیدی کلیک کنید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که فعالیت های سئو برای مشتریانتان انجام می دهید، می دانید که چقدر مهم است که گزارش درست و صحیح و کاملی از فعالیت هایی که انجام داده اید به او ارائه کنید. چطور می توانید گزارش سئو کاملی به مشتریان خود ارائه بدهید؟ در این مقاله 7 نکته مهم و اساسی را در هنگام ارائه گزارش به مشتریانتان بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید. 

مشتری شما نیاز دارد تا شما اطلاعات دقیق و قابل توجهی را در گزارش سئو خود به او ارائه دهید تا بتواند بر آن به عنوان نقشه را تکیه کند. و تصمیمات مهم را در این زمینه بگیرد. ارائه گزارش صحیح نیازمند این است که یکبار سیستم مشخصی را برای گزارش های خود آماده کنید.

1- ترافیک و منابع ورودی: جزء جدایی ناپذیر گزارش سئو

آیا هدف اصلی کارفرمای شما افزایش ترافیک ورودی به وبسایت است؟ گزارش سئو را با بررسی منابع و کیفیت ترافیک ورودی بررسی کنید. اگر از Google Analytics نسخه Universal استفاده می کنید می توانید از بخش Source/Medium، ترافیک ورودی سایت را بررسی کنید. این اطلاعات به کارفرمای شما کمک می کند که بتواند تصمیم بگیرد که کدام منابع ورودی ترافیک ارزشمندتر و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارند.

گزارش ترافیک در گوگل آنالیتیکس یونیورسال
گزارش ترافیک در گوگل آنالیتیکس یونیورسال

توجه داشته باشید که دیتای مربوط به ترافیک موبایل را در گزارش خود قرار دهید. در سال 2021، 63% ترافیک اینترنت از طریق اسمارت فون ها بوده است.

سهم ترافیک موبایل در فضای اینترنت
سهم ترافیک موبایل در فضای اینترنت

در صورتی که شما هم به نسخه جدیدتر گوگل آنالیتیکس مهاجرت کرده اید و از نسخه GA4 استفاده می کنید مسیر صحیح برای کسب اطلاعات مربوط به ترافیک به شرح زیر هست:

Reports> Acquisition > Traffic Acquisition

بررسی ترافیک ورودی در نسخه گوگل آنالیتیکس 4
بررسی ترافیک ورودی در نسخه گوگل آنالیتیکس 4

2- بررسی میزان تحقق اهداف

دریافت حجم ترافیک بالا بسیار مهم است. اما شما باید بتوانید تعاملات کاربران را نیز اندازه بگیرید ممکن است اهداف متفاوتی را به عنوان شاخص های عملکرد مد نظر قرار داده باشید. اگر شما شاخص عملکردی نداشته باشید، تمام ترافیک ورودی دنیا را هم کسب کنید، برای شما سودی نخواهد داشت. به عبارت دیگر اگر نتوانید بازدیدکنندگان از سایتتان را به مشتری تبدیل کنید جذب ترافیک هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

نرخ تبدیل احتمالا مهمترین شاخص عملکرد شما در گزارش سئو خواهد بود. پس آن را در گزارش بطور مشخص در معرض دید قرار دهید.

نرخ تبدیل در GA 4
نرخ تبدیل در GA 4

اگر می خواهید اطلاعات دقیقی به کارفرما ارئه دهید باید موضوعات مشخصی را به عنوان هدف در نظر بگیرید. مثلا کلیک بر روی یک فراخوان اقدام مثل پر کردن فرم یا تماس با تلفن شرکت و یا بازدید از صفحه تشکر بعد از خرید می تواند به عنوان اهداف در گزارش سئو شما در نظر گرفته شود. در نسخه یونیورسال گوگل آنالیتیکس مسیر اهداف به شرح زیر است:

 Conversions > Goals > Overview

اهداف در نسخه GA Universal
اهداف در نسخه GA Universal

3- صفحات با بهترین عملکرد بخش مهم گزارش سئو

یکی از موضوعاتی که در گزارش سئو برای کارفرما مطرح است این است که می خواهد بداند ترافیک ارگانیک از طریق کدام صفحات وارد وبسایت می شود. آیا این ترافیک از مقالات قدیمی که در گوگل ایندکس شده اند بدست آمده است یا مقالات جدید ترافیک بیشتری را برای شما کسب کرده اند. مشخص کردن صفحات با عملکرد بالا به کارفرما نشان می دهد که کدام فعالیت ها در عمل به برای کسب و کار او بهتر هستند.

در نسخه یونیورسال گوگل آنالیتیکس مسیر بررسی عملکرد صفحات فرود از مسیر زیر هست:

Behavior > Site Content > Landing Pages

مسیر مربوط به نسخه GA4 را می توانید از تصویر زیر مشاهده کنید:

بررسی صفحات فرود در GA4
بررسی صفحات فرود در GA4

4- بررسی سرعت صفحات به کمک Page Speed Insights

گوگل با ارائه ابزار PageSpeed Insight به ما امکان بررسی صفحات وبسایت را می دهد. این ابزار رایگان عملکرد سایت شما را بررسی می کند. بسیاری از مواقع به کمک نتایج حاصل از آنالیز این ابزار شما با یک تغییر جزئی در عکس ها یا ویدیو ها می توانید به نتایج شگفت انگیزی برسید. گوگل اعلام کرده است که احتمال خروج افراد از سایت زمانی که مدت بارگذاری صفحات از 1 ثانیه به 3 ثانیه افزایش پیدا کند، به میزان 32% افزایش پیدا می کند.

بررسی سرعت سایت با Page Speed Insight

5- نرخ پرش (Bounce Rate) و زمان سپری شده (Dwell Time) در گزارش سئو

دانستن اینکه کاربران جدید و بازدیدکنندگان سایت از کجا می آیند، بر روی چه مواردی کلیک می کنند و در بعضی مواقع تبدیل به مشتری می شوند بسیار کمک کننده خواهد بود. اما در گزارش سئو شما باید به کارفرما اطلاعات مربوط به اینکه چه تعداد از افراد در سایت زمان می گذرانند یا بعد از بازدید از اولین صفحه از سایت خارج می شوند را نیز بدهید.

نرخ پرش بالا در تمامی موارد نا مطلوب نیست. به عبارت دیگر اگر صفحه فرودی طراحی کرده باشید که دارای تعداد زیادی لینک خروجی باشد، نرخ پرش بالا می تواند به معنای کلیک بر روری آن لینک ها باشد. در هنگام بررسی این دو شاخص، صفحات اصلی سایت، مطالب کلیدی، ویدیو ها و یا مقالات مهم را در نظر بگیرید.

6- رتبه بندی و بک لینک ها

بکلینک ها ابزارهای قدرتمندی در سئو برای وبسایت هستند. اگر کمپین های رپورتاژ آگهی یا ساخت بک لینک برای سایت برگزار کرده اید، باید حتما در گزارش سئو به این موضوع بپردازید. مطمئنا هر سایتی برای دستیابی به رتبه بالاتر در جست و جو های گوگل تلاش می کند. شما باید حتما در گزارش سئو روند تغییر جایگاه را در رتبه بندی کلمات کلیدی مطرح برای کارفرما را بررسی کنید.

7- پیشنهادات و قدم های بعدی

همیشه در گزارش سئو بخشی را به عنوان ادامه راه کارفرما در نظر بگیرید. در این بخش به کارفرما بگویید که برای سایتش چه پیشنهاد هایی دارید و او چگونه می تواند سایت خود را بهبود دهد. همینطور نقشه راهی هر چند کوتاه برای ادامه مسیر به او در این قسمت ارائه دهید. سعی کنید تمام پیشنهادات خود را بر اساس دیتای استخراج شده از ابزارهایی آنالیز سایت باشد. این بخش معمولا در انتهای گزارش سئو قرار دارد و می تواند بسیار تأثیر گذار باشد. 

در گزارش سئو پیشرفت های خود را نمایش دهید

یکی از بهترین راه ها برای نمایش میزان پیشرفتتان در گزارش ها ، مقایسه گزارش فعلی با گزارش های قبلی است. بازه های مشخصی را در نظر بگیرید. یک ماهه، 3 ماهه و یا سالانه و در این بازه گزارش ها را با هم مقایسه کنید. و نشان دهید که چگونه به این رشد پایدار دست پیدا کرده اید.

منبع: SEJ

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

فهرست مطالب

درخواست مشاوره رایگان
با ما تماس بگیرید

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.