مسیر عملی طراحی و پیاده‌سازی برند شخصی

مسیر عملی طراحی و پیاده‌سازی برند شخصی

فهرست مطالب

خلاصه مقاله

برای خواندن نکات کلیدی کلیک کنید.

نکته کلیدی:

برندسازی شخصی یک فرایند استراتژیک و حساب‌شده است که به شما کمک می‌کند تصویری یکپارچه، پایدار و جذاب از خود برای مخاطبان‌تان بسازید. این فرایند مزایای بسیاری به همراه دارد، از جمله افزایش دیده‌ شدن، تقویت اعتبار و شهرت، کنترل بر نحوه‌ درک شدن توسط دیگران و ایجاد فرصت‌های جدید قردی و شغلی.

خلاصه:

  • برندسازی شخصی فرآیند خلق و مدیریت هویت و شهرت شماست تا اعتبار کسب کنید، فرصت‌های جدید کشف نمایید و خود را از رقبا در فضای آنلاین و آفلاین متمایز سازید.
    برای برندسازی شخصی رویکرد واحدی وجود ندارد، اما با دنبال کردن چند مرحله‌ی کلیدی می‌توانید آن را آغاز کنید.
  • اولین قدم شناسایی برند فعلی شماست. این کار با پرسیدن سوالاتی درباره‌ی برداشت دیگران از شما انجام می‌شود.
  • پس از درک صحیح برند فعلی، می‌توانید استراتژی برند شخصی خود را تدوین کنید. این استراتژی شامل تعریف برندتان، مخاطبان هدف، پیشنهاد ارزشمند و پیام برندسازی شما می‌شود.
  • با داشتن استراتژی نوبت به اجرای آن می‌رسد. این مرحله شامل تولید محتوا، برقراری ارتباط با مخاطبان و مدیریت شهرت آنلاین شما می‌شود.
  • برندسازی شخصی یک فرآیند مستمر است که نیازمند زمان و تلاش می‌باشد. با این حال، سرمایه‌گذاری روی آن ارزشمند است و می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف شخصی و حرفه‌ای‌تان کمک کند.
  •  برندسازی شخصی درباره‌ی خودنمایی نیست. بلکه درباره‌ی به اشتراک گذاشتن ارزش منحصربه‌فرد شما با دنیاست.
  • برند شخصی شما باید اصیل و واقعی باشد. باید بازتابی از آن چیزی باشد که واقعا هستید.
  • برندسازی شخصی یک تعهد بلندمدت است. ساخت یک برند شخصی قدرتمند زمان می‌برد. از آزمایش و امتحان کردن چیزهای جدید نترسید. بهترین راه برای پیدا کردن صدای برند شخصی خود، تلاش مداوم برای چیزهای جدید و دیدن واکنش مخاطبان است.

هر فردی چه بخواهد و چه نخواهد داری یک برند شخصی است. هویت حال حاضر شما در جامعه نشأت گرفته از همین برند شخصی شما می‌باشد. قبلا در پاسخ به سؤال پرسونال برندینگ چیست گفته شده که پرسونال برندینگ به معنای ایجاد و مدیریت هویت و شهرت به منظور کسب اعتبار، کشف فرصت‌های جدید و تمایز از رقبا در فضای آنلاین و آفلاین است.

تعریف ذکر شده از برندسازی شخصی در واقع بیان می‌کند که پرسونال برندینگ یک فرآیند استراتژیک و عمدی است. این فرآیند به شما کمک می‌کند تا تصویری یکپارچه و پایدار و جذاب از خود به مخاطبانتان ارائه دهید. همچنین این تعریف نشان می‌دهد، که برندسازی شخصی مزایایی همچون تمایز از رقبا، افزایش آگاهی، تقویت اعتبار و شهرت، کنترل بر نحوه نمایش و ایجاد فرصت‌های جدید دارد.

برای برند سازی شخصی چهارچوب‌های متفاوتی بیان شده است. هسته اصلی تمامی این چهارچوب‌ها یک موضوع ثابت است. با این حال هیچ کدام از این چهارچوب‌ها بصورت جامع نتوانسته‌اند مسیری مشخص برای پیاده‌سازی پرسونال برند ارائه دهند. به همین جهت تصمیم گرفتیم تا با تحقیق و جست‌وجو، مسیری عملی برای پیاده‌سازی برند شخصی طراحی کنیم.

نقشه راه برند شخصی

در پاسخ به سؤال پرسونال برندینگ چیست، یک نقشه راه برای کسب دید کلی نسبت به مسیر برندسازی شخصی ارائه داده شده است. این نقشه راه شامل مراحل زیر است:

  1. هویت برند خود را مشخص کنید.
  2. مخاطبان خود را بشناسید.
  3. بیانیه پرسونال برند خود را بنویسید.
  4. لیستی از پیشنهادات ارزشمند و منحصر به فرد خود را آماده کنید.
  5. هویت بصری خود را تعریف کنید.
  6. نحوه فعالیت خود در فضای آنلاین را برنامه ریزی کنید.
  7. محتوایی تولید کنید که ارزش به اشتراک گذاشتن داشته باشد.
  8. با مخاطبان خود شبکه سازی کنید و تعامل داشته باشید.
  9. به روز باشید.
  10. شکست های خود را بپذیرید.
  11. بازخوردها را جمع آوری و ارزیابی کنید.
  12. از برند خود مراقبت کنید.

این نقشه راه هرچند که بر اساس تحقیق و جست‌وجو بدست آمده است، اما لزوما کاربردی نیست. نمایی از یک مسیر کلی است. برای انجام آن‌ها نیاز دارید تا کمی عمیق‌تر شوید. برای پیاده‌سازی پرسونال برندینگ نیاز به یک برنامه اجرایی (Action Plan) است. برنامه اجرایی یک سند است که مراحل رسیدن به هدفی مشخص را لیست می‌کند. به منظور دست‌یابی به یک الگوریتم قابل اجرا برای پیاده‌سازی برند شخصی ، این نقشه راه باید بازبینی شود.

مسیر عملی ساخت برند شخصی

اگر که به نقشه راه دقت کنید متوجه می‌شوید که از 3 عنصر اصلی تشکیل شده است: شخصیت فرد، مخاطبین و رسانه. بر اساس این 3 عامل برنامه‌ریزی عملی پرسونال برند را می‌توان به شکل زیر درآورد:

  1. برند فعلی شما چیست؟
  2. شما که هستید؟ و می‌خواهید که باشید؟ داستان شما چیست؟
  3. قدرت خارق‌العاده شما چیست؟
  4. مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
  5. صاحب رسانه شوید.
  6. روایت‌گری بصری را بیاموزید.
  7. از برند خود درآمدزایی کنید.
  8. مدیریت شهرت

هسته اصل برند شخصی را شخصیت فرد تشکیل می‌دهد. پرسونال برند نمایش دهنده حقیقت شما خواهد بود.  بخش جامعی از برندسازی شخصی متمرکز بر شناخت شخصیت شما می‌باشد. ساده‌ترین انسان‌ها نیز از شخصیت بسیار پیچیده‌ای برخوردارند. ارزیابی شخصیت در واقع موجب دریافت یک مسیر و راه برای سایر مراحل خواهد بود. سایر فعالیت‌ها در ادامه مسیر مبتنی بر خروجی‌های حاصل از شناخت شخصیت خواهد بود.

مسیر عملی ساخت برند شخصی
مسیر عملی ساخت برند شخصی

مرحله اول: برند فعلی شما چیست؟

همانطور که گفته شد هر فردی خواسته و یا نا خواسته دارای یک برند می‌باشد. در اولین قدم باید بدانید که وضعیت برند فعلی شما چیست. به چه چیزی شهرت دارید؟ سایرین از شما چه برداشتی دارند؟ همه اینا به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مقایسه‌ای میان آنچه می‌خواهید باشید (آنچه در ذات شما است) و آنچه هستید انجام دهید.

برای انجام این مرحله باید از دوستان و آشنایان خود سؤال بپرسید. پرسش‌هایی مانند “شما چگونه مرا می‌بینید؟” و یا “وقتی نام من را می‌شنوید به یاد چه چیزی می‌افتید؟” می‌توانند در شناسایی برند فعلی شما بسیار مؤثر باشند.

یک پرسشنامه آماده کنید. از دوستان و آشنایان خود بخواهید که به سؤالات شما پاسخ دهند. افرادی را انتخاب کنید که بین 3 تا 5 سال شما را بشناسند. این افراد باید بتوانند بدون سو گیری به شما پاسخ دهند. از انتخاب افرادی که نسبت به شما احساسات نشان می‌دهند، خودداری کنید. انتخاب مادر، پدر، برادر، همسر و یا دوستان صمیمی با قدمت زیاد موجب ‌می‌شود تا پاسخ‌های دقیقی دریافت نکنید. با توجه به وجه احساسی این افراد، به احتمال زیاد پاسخ‌های آن‌ها سوگیری خواهد داشت. از کسانی که چند سال است با آن‌ها همکاری و ارتباط کاری دارید، بخواهید که پرسشنامه را پر کنند.

مرحله دوم: شما که هستید؟

جای هیچ شکی نیست که اگر می‌خواهید برند شخصی ارزشمندی داشته باشید، باید بتوانید روایتگر (Story Teller) خوبی باشید. در این قسمت شما باید به این سؤال پاسخ بدهید که “داستان زندگی شما چیست؟”. برای تعریف داستان زندگی خودتان باید به تحقیق و تفحص در شخصیت و ذات خود بپردازید. باید بتوانید در خود عمیق شوید و ویژگی‌های شخصیتی خود را شناسایی کنید:

  • ارزش‌های شما چیست؟
  • خود واقعی شما کیست؟
  • چرایی شما چیست؟
  • در چه چیزی خوب هستید؟
  • به چه می خواهید برسید؟

در این مرحله باید یک پرسشنامه آماده کنید تا با پاسخ به آن‌ها شخصیت خود را بهتر درک کنید. این پرسشنامه در وجه‌های مختلف شخصیت شما عمیق خواهد شد. بعد از اینکه به پرسشنامه پاسخ دادید، می‌توانید از دوستان و آشنایان بخواهید که به این سؤالات پاسخ دهند. پاسخ‌ها را بررسی کنید و به تفاوت‌ها دقت کنید. آیا مواردی هست که دوستانت شما رد کرده و یا به پاسخ‌های شما اضافه کرده باشند؟ روی آن‌ها با تمرکز و وسواس فکر کنید.

پاسخ دادن به این سؤالات به تنهایی به شما کمک نخواهد کرد. شما نیاز دارید تا فردی متخصص در حوزه پرسونال برندینگ آن را بررسی، ارزیابی کرده و بر اساس آن سمت و سوی برند شخصی شما را مشخص کند. اگر به چنین فردی دسترسی ندارید می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارزیابی و آنالیز اولیه پاسخ‌ها استفاده کنید.

مرحله سوم: قدرت خارق‌العاده شما چیست؟

یک لیست از مهارت‌های خود بنویسید. این لیست باید شامل تمامی مهارت‌ها چه فنی و چه نرم باشد. مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی هستند که به شما در موقعیت‌های اجتماعی کمک می‌کنند. مانند توانایی برقراری ارتباط دوستانه. می‌توانید برای شناسایی مهارت‌ها از طوفان فکری استفاده کنید. به زمانی فکر کنید که فعالیتی را به خوبی انجام داده اید. چه مهارت‌هایی به شما کمک کردند تا آن فعالیت را به خوبی انجام دهید؟

پس از تکمیل لیست مهارت‌ها باید آن‌ها را بررسی کنید. کدام یک از این مهارت‌ها می‌تواند به ارتقای برند شما کمک کند؟ کدام یک در راستای سمت و سوی پرسونال برند شما ،که از مرحله قبل بدست آوردید، می‌باشد؟ تمامی افکار خود را در یک ژورنال یادداشت کنید. به این طریق در هر زمان که لازم باشد می‌توانید به آن‌ها دوباره نگاهی بیاندازید.

مرحله چهارم: مخاطبین شما چه کسانی هستند؟

شناخت مخاطبین نحوه تعامل شما با آن‌ها را مشخص می‌کند. مخاطبین شما کجا هستند؟ آیا در پلتفرم خاصی فعال هستند؟ آیا در مکانی به صورت حضوری جمع می‌شوند؟ باید سایر فعالین در حوزه خود را پیدا کنید. آن‌ها را دنبال کنید و مخاطبانشان را بشناسید. چه چیزی برای آن‌ها جذاب است؟ بهترین روش تعامل با آن‌ها چیست؟ چه طور می‌توانید بر احساسات آن‌ها اثر بگذارید؟ به چه چیزی بیشترین پاسخ را می‌دهند؟

به یاد داشته باشید که یکی از بهترین و سریعترین راه‌های رشد بررسی رقبا و یاد گرفتن از آن‌ها است. با بررسی رقبا شما می‌توانید فضاهای سفیدی را برای ورود پیدا کنید. این موضوع به شما قابلیت شناسایی جاویژه (Niche) را می‌دهد. محتوای تولید شده توسط رقبا می‌تواند به شما در تولید محتوا نیز کمک کند.

مرحله 5: صاحب رسانه شوید.

کدام رسانه برای ارتباط با مخاطبان بهتر است؟ آیا باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید؟ کدام شبکه؟ آیا مخاطب شما تمایل به ارتباط حضوری دارد؟ بهتر است با آن‌ها در دور همی‌ها یا کنفرانس‌ها ارتباط برقرار کنید؟ آیا بهتر است بر رسانه‌های دیجیتال تمرکز کنید؟ پاسخ به این سؤالات رسانه شما را مشخص خواهد کرد. تمرکز ما بیشتر بر شبکه‌های اجتماعی خواهد بود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مانند یک تیغ دو لبه است. می‌تواند برند شما را ارتقا دهد. می‌تواند آن را نابود سازد. بطور مستمر در پلتفرم انتخابی با مخاطب خود ارتباط داشته باشید. هدف شما باید پرورش یک رابطه با مخاطب باشد. چه سبک محتوایی و مناسب شما و مخاطب است؟

آیا باید الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی را بدانید؟ پاسخ به این سؤال را نمی‌توان با بله یا خیر جواب داد. هدف شما کسب مخاطب بیشتر است یا گسترش و ارتقا برند؟ اگر هدف شما ارتقا برند است، خود به خود تمام فعالیت‌های آتی شما مطابق با الگوریتم‌های این شبکه‌ها خواهد بود. دانستن این الگوریتم‌ها قطعا به سرعت رشد شما کمک خواهد کرد.

مرحله 6: روایت‌گری بصری را بیاموزید.

روایت‌گری بصری یا Visual Story Telling بخش بسیار مهمی از برنامه رشد برند شخصی شما را تشکیل خواهد داد. این بخش در واقع زیر مجموعه مورد قبل یعنی “صاحب رسانه شوید” است. اما به موجب اهمیت، لازم دیدیم تا بصورت جداگانه به آن پرداخته شود. باید زمانی را صرف فرا گرفتن روایت‌گری و تولید محتوا کنید. محتوا چیزی است که موجب پرورش رابطه شما با مخاطب می‌شود. شما باید دائما خودتان، رقبا و تعاملات مخاطبینتان با محتوا را ارزیابی کنید. این سنجش مستمر به شما کمک خواهد کرد تا الگوهای محتوایی تشخیص دهید.

الگوهای محتوایی مختص به هر پرسونال برند است. قانون یکپارچه‌ای برای آن وجود ندارد. شناسایی آن به شما کمک می‌کند تا محتوای مناسب را برای مخاطبین خود آماده کنید. بسته به پلتفرم انتخابی باید بدانید گه چگونه محتوای انسان محور مناسب بسازید. به عنوان مثال یوتیوب بیشتر به عنوان یک پلتفرم محتوای طولانی شناخته می‌شود. در مقابل در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک، باید بدانید که آن‌ها پلتفرم محتوای کوتاه هستند. برای لینکداین باید محتوایی تولید کنید که تخصص شما را نمایش دهد.

در کنار این محتوا باید بتوانید پیام خود را انتقال دهید. برای انتقال پیام لازم است تا بتوانید مخاطب را درگیر کنید. فارغ از صحبت راجع به ساختار محتوا باید گفت چیزی که مخاطب شما را با محتوای شما وارد تعامل خواهد کرد داستان‌گویی یا روایت‌گری است. روش‌ها و الگوهایی برای شروع وجود دارند. می‌توانید بر اساس پلتفرم مورد نظر، یکی از این الگوها را مشخص کرده و با آزمودن آن‌ها را بهبود دهید. باید ابزارهای مهم در رابطه با ویدیو مارکتینگ را یاد بگیرید.

روایت‌گری در پرسونال برندینگ
روایت‌گری در پرسونال برندینگ

مرحله 7: از برند خود درآمد زایی کنید.

با گسترش مخاطبان و رشد برند شخصی شما، شما باید بتوانید از برند خود درآمد زایی کنید. کسب درآمد به شیوه‌ها مختلف امکان پذیر است. می‌توانید با نمایش خود به عنوان یک فرد حرفه‌ای در صنعت اقدام به فروش محصولات و یا خدمات کنید. همچنین می‌توانید پست‌های اسپانسری قبول کنید.

تنها یک نکته مهم وجود دارد: کالا، خدمات و یا اسپانسر باید با برند شخصی شما همخوانی داشته باشد. مخاطب باهوش است. او به  سرعت متوجه هر گونه خطا خواهد شد. همیشه آن‌ها را در پروسه برندسازی خود دخیل کنید. از آن‌ها سؤال بپرسید. نظر سنجی کنید. می‌توانید از آن‌ها درباره نوع کالا یا خدماتی که می‌خواهند دریافت کنند سؤال بپرسید.

مرحله 8: مدیریت شهرت

یادتان باشد که شما هم از جنس مخاطبتان هستید. غرور می‌تواند یک شبه برند شخصی شما را نابود کند. شهرت می‌تواند کور کننده باشد. لازم است که بطور منظم به ژورنال خود بازگردید و آنچه را نوشته‌اید به خود یادآوری کنید. حقیقت و چرایی خود را فراموش نکنید. در کنار این شهرت نظرات مثبت و منفی زیادی دریافت خواهید کرد.

با نظرات مثبت تعامل کنید. در مواجه با نظرات منفی از خود بپرسید که چه رفتاری مناسب است؟ آیا لازم است؟ اگر نیاز به پاسخ هست با سیاست پاسخ دهید. از نقدهای سازنده تشکر کنید. اگر صحبت نا به جا است و به شما اهانت می‌کند، سعی کنید بزرگوار باشید. یادتان باشد که شما همیشه این امکان وجود دارد که این شخص را از کامیونیتی خود بیرون کنید و تنها کافیست اکانت او را بلاک کنید.

سؤالات متداول (FAQ)

برندسازی شخصی چیست؟

پرسونال برندینگ به معنای ایجاد و مدیریت هویت و شهرت به منظور کسب اعتبار، کشف فرصت‌های جدید و تمایز از رقبا در فضای آنلاین و آفلاین است.

نقشه راه پیاده‌سازی برند شخصی چیست؟

1- هویت برند خود را مشخص کنید.
2- مخاطبان خود را بشناسید.
3- بیانیه پرسونال برند خود را بنویسید.
4- لیستی از پیشنهادات ارزشمند و منحصر به فرد خود را آماده کنید.
5- هویت بصری خود را تعریف کنید.
6- نحوه فعالیت خود در فضای آنلاین را برنامه ریزی کنید.
7- محتوایی تولید کنید که ارزش به اشتراک گذاشتن داشته باشد.
8- با مخاطبان خود شبکه سازی کنید و تعامل داشته باشید.
9- به روز باشید.
10- شکست های خود را بپذیرید.
11- بازخوردها را جمع آوری و ارزیابی کنید.
12- از برند خود مراقبت کنید.

عناصر اصلی پرسونال برندینگ چیست؟

برندسازی شخصی از 3 عنصر اصلی تشکیل شده است: شخصیت فرد، مخاطبین و رسانه

مسیر عملی ساخت برند شخصی چیست؟

1- برند فعلی شما چیست؟
2- شما که هستید؟ و می‌خواهید که باشید؟ داستان شما چیست؟
3- قدرت خارق‌العاده شما چیست؟
4- مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
5- صاحب رسانه شوید.
6- روایت‌گری بصری را بیاموزید.
7- از برند خود درآمدزایی کنید.
8- مدیریت شهرت

جمع‌بندی

پرسونال برندینگ فرق ساده دو جمله است: “شما که هستی؟” و “ممنون که تشریف آوردید!”. سرمایه گذاری بر برند شخصی مزایای بی‌شماری دارد. ایجاد فرصت‌ها رشد فردی و شغلی بیشتر و یا ایجاد یک کامیونیتی از مخاطبین تنها برخی از مزایای پرسونال برندینگ محسوب می‌شوند. باید در نظر داشت که برندسازی شخصی یک کار اصولی است. پایه‌های اصلی پرسونال برند باید به روش اصولی بنا نهاده شود. برند شخصی شما کاملا مبتنی بر شخصیت شما خواهد بود. شما باید خود واقعیتان باشید. در ابتدای مسیر پیاده‌سازی پرسونال برند باید خودتان را خوب بشناسید. باید چرایی خود را شناسایی کنید. باید قدرت‌ها و مزیت‌های خود را درک کنید. مخاطبین خودتان را پیدا کنید و آن‌ها را ارزیابی کنید. در نهایت باید برای آن برنامه‌ای داشته باشید. با استراتژی درست، برنامه‌ریزی مشخص و تعهد به خودتان مطمئن باشید که می‌توانید یک برند شخصی قدرتمند بسازید.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

فهرست مطالب

درخواست مشاوره رایگان
با ما تماس بگیرید

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.