مخاطبین هدف بازاریابی محتوا

8 مرحله شناسایی مخاطب هدف بازاریابی محتوا

فهرست مطالب

خلاصه مقاله

برای خواندن نکات کلیدی کلیک کنید.

دانش قدرت است. وقتی صحبت از استراتژی بازاریابی محتوای شما می شود، واقعیت این است که شما نمی توانید همه آن را، مرحله به مرحله، انجام دهید. شما باید عناصر مختلف را محدود کنید تا به وضعیتی کارا در استراتژی خود برسید. و در اولین قدم باید در مورد مخاطب هدف خود و محتوایی که آنها به آن پاسخ خواهند داد، دقت داشته باشید. انتخاب صحیح مخاطب هدف بازاریابی محتوا، اولین قدم از نقشه راه بازاریابی محتوا است. قصد داریم در این مقاله 8 ویژگی ساده که منجر به بررسی کارآمد و انتخاب صحیح مخاطبین هدف می شود، بپردازیم.

قبلا بررسی کرده ایم که  بازاریابی محتوا چیست؟ و چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کرد. همینطور به منظور بررسی میزان تأثیر گذاری و نشان دادن میزان موفقیت این روش، به بررسی نمونه موردی بازاریابی محتوا کوکا کولا و درس هایی که از آن می توان گرفت، پرداخته ایم.

حال در اولین قدم از نقشه راه بازاریابی محتوا با شناخت مخاطبان خود، می توانید استراتژی بازاریابی محتوای دیجیتال خود را برای بیشترین تأثیر بر آن ها تدوین کنید. شناخت مخاطب هدف بازاریابی محتوا شما موحب می شود تا به هر کاری که انجام می دهید جهت دهد. در نهایت وقتی این کار را انجام می دهید، به احتمال زیاد مخاطبان خود را به مشتری تبدیل خواهید کرد.

"مخاطب هدف بازاریابی محتوا" چیست؟

مخاطب هدف بازاریابی محتوا مجموعه تعریف شده ای از افرادی است که می خواهید آنها را جذب و با فعالیت بازاریابی محتوای خود درگیر کنید. آنها افرادی هستند که شما واقعاً باور دارید که احتمالاً به مشتریان واقعی تبدیل می شوند. با استفاده از این گروه هدف، می‌توانید یک استراتژی بازاریابی محتوا راتبدیل به استراتژی عملی با ROI عالی کنید.

مخاطبان هدف شما ویژگی های مشترک خاصی خواهند داشت. می توان گفت که آنها دموگرافی (جمعیت شناسی) مشابهی خواهند داشت. بعنوان مثال احتمالاً سوابق حرفه ای مشابهی خواهند داشت (مخصوصاً از نظر بازاریابی B2B). نیازهای آنها تا حد زیادی با یکدیگر همسو خواهد شد. آنها دقیقاً یک گروه همگن نیستند، اما قطعاً شباهت های فاحشی دارند.

ویژگی های مخاطب هدف بازارایابی محتوا

مخاطب هدف بازاریابی محتوا باید خاص باشد. ویژگی هایی که به کمک آن ها مخاطبان خود را دسته بندی می کنید باید موجب شود که شما سراغ گروهی خاص بروید. در غیر این صورت گسترده بودن مخاطب هدف بازاریابی محتوا شما موجب ایجاد نویز و آشفتگی در استراتژی بازاریابی محتوا شما خواهند شد.
باید جزئیات ریزتر را بررسی کنید. این اطلاعات می توانند شامل موضوعات کلیدی مانند موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد، زبان و حرفه باشد. با جذب مخاطبین بیشتر این ویژگی ها را اصلاح خواهید کرد و در نهایت، ممکن است حتی فراتر بروید و عوامل سبک زندگی و ویژگی های شخصیتی را در نظر بگیرید.

ویژگی های مخاطب هدف بازاریابی محتوا

چرا مشخص کردن مخاطب هدف بازاریابی محتوا مهم است؟

اگر می خواهید در استراتژی بازاریابی محتوا دیجیتال خود موفق باشید، باید مخاطبین هدف خود را بشناسید. شناخت نیاز مخاطب هدف بازاریابی محتوا شانس موفقیت شما را بالا می برد! نباید انتظار داشته باشید که به یک باره تمام مخاطبین را در نظر بگیرید.

با یک استراتژی مخاطب هدفمند، کسب و کار شما می تواند پیام شما را به افرادی که بیشترین اهمیت را دارند، منتقل کند. می توانید مطمئن شوید که افراد مناسب را جذب می کنید و آنها را ترغیب می کنید که به مشتری تبدیل شوند.

انتخاب گروهی هایی از مخاطبین به عنوان مخاطب هدف بازاریابی محتوا ممکن است موجب شود کمپین ها کوچکتر باشند، اما از آنجایی که آنها متمرکز هستند، در درازمدت سود بیشتری دارند و راهی برای حفظ مشتریان وفادار هستند. این یک تصمیم منطقی و مقرون به صرفه است.

چطور مخاطب هدف بازاریابی محتوا را شناسایی کنید؟

بهترین مکان برای شناسایی مخاطب هدف بازاریابی محتوا، دیتای موجود در نرم افزار های سی آر ام کسب و کار شماست. ممکن است از قبل از طریق نرم افزارهای آنالیز، دیتا جمع آوری کرده باشید.  اگر هنوز برای کسب و کارتان داده ای ندارید، می توانید در یک مدت زمان مشخص شروع به فعالیت کنید و با انتشار محتوای مختلف و جذب مخاطبین مختلف دیتای اولیه را جهت بررسی فراهم کنید.

8 مرحله بر اساس برخی از شاخص های جمعیتی خوب که باید در نظر گرفته شوند، در شناسایی مخاطب هدف بازاریابی محتوا عبارتند از:

1- سن:

بازه سن مخاطب هدف بازاریابی محتوا را کمی بزرگ تر در نظر بگیرید. اجازه بدهید که سایر ویژگی های دموگرافیک مخاطبین هدف شما را به دسته های کوچکتری تقسیم بندی کنند. بهتر است در اینجا یک نسل را شناسایی کنید. مثلا: 18 تا 31 سال.

2- مرحله زندگی:

سن می تواند نشان دهد که این افراد در چه مرحله‌ای از زندگی هستند. مثلاً آیا آنها مجرد، حرفه‌ساز هستند یا والدین؟ شناخت مرحله زندگی به ما این امکان را می دهد که بیشتر در مورد یک شخص و نیازهای او بدانیم.

3- موقعیت جغرافیایی:

مخاطب هدف بازاریابی محتوا شما کجا هستند؟ آیا همه آنها در یک مکان یا منطقه زمانی مستقر هستند؟ استراتژی بازاریابی محتوای شما باید از نظر زمان بندی و موقعیت مخاطبین شما به هم مرتبط باشد.

دموگرافی مخاطب هدف

4- زبان:

فرضیات نسازید، بدانید زبان اصلی مخاطب هدف بازاریابی محتوا چیست و چرا به آن زبان صحبت می کنند.

5- درآمد:

کسانی که در بین مخاطب هدف بازاریابی محتوا شما هستند چقدر درآمد دارند؟ قدرت مصرف آنها چقدر است؟ آیا آنها درآمد قابل تصرفی دارند که به شما امکان می دهد به راحتی به آنها بفروشید؟

6- الگوهای خرج کردن:

این افراد چگونه خرج می کنند؟ آیا پس از انجام تکالیف زیاد خرج می کنند؟ آیا آنها تکانشی هستند؟ آیا قبل از خرید بررسی زیادی می کنند؟ تا چه حد در خرید تحت تأثیر نظر دیگران هستند؟

7- نیازها و چالش ها:

موانعی که مخاطب هدف بازاریابی محتوا با آن روبرو هستند چیست؟ نقاط درد و نیاز آنها چیست که می توانید آنها را برطرف کنید؟

همیشه در تمام مباحث بر این موضوع تأکید داشته ایم که نیاز و دغدغه مهم ترین مسئله است که در بازاریابی و در هر نوع آن باید مد نظر قرار بگیرد.

8- شخصیت ها:

آیا عناصر مشترک دیگری در بین مخاطب هدف بازاریابی محتوا شما وجود دارد؟ آیا آنها سرگرمی های مشترک دارند یا با برندهای دیگر درگیر هستند؟

بازاریابان B2B باید فراتر از این بروند و شاخصه های بیشتری که مبتنی بر کسب و کار افراد می باشد را نیز در نظر بگیرند:

  • نوع صنعت و هدف صنعت مخاطب هدف را در نظر بگیرید.
  • سایز بیزینس مخاطب هدف را در نظر بگیرید.
  • در بیزینس مخاطب هدف چه کسی تصمیم گیرنده برای خرید است؟

چطور این اطلاعات را بدست آورید؟

بهترین مکان برای بدست آوردن اطلاعات در مورد ویژگی ها و شخصیت مخاطب هدف بازاریابی محتوا استفاده ابزارهای تجزیه تحلیل است. باید بررسی کنید که مخاطبان شما از کدام یک از پلتفرم ها و به چه روشی از آن استفاده می کنند.

 اطلاعات موجود در سیستم CRM فعلی شما می تواند اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دهد. اما در نظر داشته باشید داشته باشید که این اطلاعات لزوما کامل نیست. بطور مثال ممکن است اطلاعات شبکه های اجتماعی را در رابطه با مخاطب هدف بازاریابی محتوادر بر نگیرد.

در پست های خود و در شبکه های اجتماعی از کد های UTM استفاده کنید. پیوند این ابزار با سایر ابزار های آنالیز مانند گوگل آنالیتیکس، اطلاعات دموگرافیک این افراد و همینطور سورس هایی که از آن به شما دست یابی پیدا کرده اند را در ختیار شما قرار می دهد.

می توانید از طریق گوش دادن به فضای مجازی یا Social Listening به دنبال کسب اطلاعات در مورد مخاطب هدف بازاریابی محتوا خود باشید.

روش دیگر بررسی رقبایتان است. با شناسایی مخاطبین رقبا و نحوه فعالیت آن ها در حوزه بازاریابی محتوا می توانید اطلاعات خوبی در رابطه با مخاطبین هدف خودتان بدست بیاورید. همچنین در هنگام بررسی رقبا به دنبال شکاف هایی باشید که می توانند برای سیستم استراتژی بازاریابی شما فرصت باشند.

شناساسیی مخاطبین هدف به کمک ابزارهای آنالیز بازاریابی

چطور از مخاطبین هدف بازاریابی محتوا در برنامه ریزی محتوا استفاده کنید؟

اگر شما مخاطب هدف بازاریابی محتوا را برای شرکت خود به درستی شناسایی کرده باشید، قطعا در استراتژی های بازاریابی خود پیروز خواهید بود. اما، نوشتن استراتژِ بدون شاناخت صحیح از مخاطب هدف ممکن نیست. می توانید محتوا و تبلیغات خود را بر اساس شناخت صحیح مخاطب تنظیم کنید. همینطور به کمک A/B Testing می توانید رویکرد خود را نسبت به آن ها اصلاح کنید.

در طول زمان شما خواهید فهمید که کدام نوع محتوا برای مخاطب شما مناسب تر است و شروع به تقویت نفاط قوت خود خواهید کرد.

دانش قدرت است. پس در ابتدا مخاطبین خود را بشناسید و سپس اقدام به نوشتن استراتژی خود کنید. اگر هنوز برای شناسایی مخاطبین خود نیاز ۀه کمک دارید می توانید با متخصصان ما در Let’s Do Marketing تماس بگیرید، تا با تعیین یک وقت مشاوره اولیه رایگان از خدمات ما در این حوزه بهره مند شوید.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

فهرست مطالب

درخواست مشاوره رایگان

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.