چگونه محاسبه کل بازار در دسترس (TAM) می تواند به سئو شما کمک کند؟

چگونه محاسبه کل بازار در دسترس (TAM) می تواند به سئو شما کمک کند؟

فهرست مطالب

خلاصه مقاله

برای خواندن نکات کلیدی کلیک کنید.

زمانی که کسب و کار جدیدی را می خواهید راه اندازی کنید و یا محصول جدیدی را به بازار معرفی کنید، یا شاید بودجه بیشتری را تزریق کنید، کل بازار در دسترس یا TAM (Total Addressable Market) یک بخش مهم حیاطی است.

کل بازار در دسترس یک بخش مهم در جذب کاربران در استراتژی سئو شما خواهد بود. TAM می تواند به شما کمک کند تا فعالیت های مهم در استراتژی خود را بهینه کنید. همچنین به کمک آن می توانید پتانسیل ترافیک ورودی بر اساس کلمات از پیش تعریف شده را محاسبه کنید.

کل بازار در دسترس چیست؟

کل بازار در دسترس” و “کل بازار” دو مفهوم متفاوت هستند. مفهوم کل بازار شامل تمام فرصت های شما شامل سایر خدمات محصولاتتان می شود. TAM قسمت (کوچکی) از بازار است که بسیار نزدیک به پرسونای مخاطب شما یا کسانی که نیازشان هم راستا با خدمات و محصولات شماست می باشد. به عبارت دیگر کل بازار در دسترس برای اشاره به فرصت سودآوری برای یک محصول یا خدمت خاص می شو (ویکی پدیا).

کل بازار در دسترس - TAM

نحوه محاسبه کل بازار در دسترس

فرمول کلی محاسبه TAM بصورت عمومی به شکل زیر است:

TAM = موقعیت رقابتی x بازار بالقوه

بازار بالقوه

ابتدا برای درک این فرمول در حوزه سئو و بازار آنلاین باید عبارت بازار بالقوه را تعریف کنیم. بازار بالقوه شامل تعداد کاربران شما می شود. فرض کنید کل تعداد ایمیل های دنیا برابر با 1000 عدد باشد. آیا همه این 1000 عدد ایمیل بازار بالقوه شما هستند؟ بسته به نوع کسب و کارتان سهم شما از این 1000 عدد می تواند متفاوت باشد. سایت هایی وجود دارند که به اندازه گیری سهم بازار حوزه های مختلف می پردازند. با یک جست و جوی ساده می توانید به نرخ های استاندارد در حوزه کاری خود برسید.

حال فرض کنید که پس از جست و جوی آنلاین به این نتیجه رسیدید که 30% کاربران مرتبط با کسب و کار شما هستند. با ضرب این عدد تمامی ایمیل ها (1000 عدد ایمیل) عدد 300 را بدست خواهید آورد. این عدد نشان می دهد بازار بالقوه شما برابر با 300 عدد ایمیل می باشد.

موقعیت رقابتی

برای محاسبه کل بازار در دسترس باید موقعیت رقابتی خود را در عدد 300 ضرب کنید. منظور از موقعیت رقابتی رتبه کسب و کار شما در اینترنت نیست. بلکه منظور جایی (لوکیشن یا موقعیت فیزکی و جغرافیایی) که می خواهید خدمات یا محصول خود را ارائه کنید. اگر فرض کنیم که شما بخواهید محصولاتتان را در ایران ارائه دهید با فرض اینکه ایران 1% جمعیت دنیا را دارد، کل بازار در دسترس شما برابر با 3 نفر خواهد بود.

در محاسبه TAM باید کالاها و خدمات مشابه را در نظر بگیرید. فرض کنید شرکت شما خدمتی در حوزه حفظ حریم خصوصی ارائه می دهد. شما می توانید تمام کاربران استفاده کننده از سایر محصولات حفظ حریم خصوصی مثل موتور جست و جوی Duck Duck Go را نیز در کل بازار در دسترس خود در نظر بگیرید.

ساتراتژی TAM در سئو

3 مرحله پیاده سازی استراتژی TAM در سئو

پیاده سازی استراتژی TAM را در 3 مرحله می توان انجام داد:

  1. بطور کامل مزیت های رقابتی و خود خدمت و یا محصول را بررسی کنید و بشناسید
  2. جست و جوی کاملی را برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب خدمت، محصول و یا پیشنهادات خود انجام دهید.
  3. ترافیک ورودی را پیشبینی کنید.

1- مزیت های رقابتی محصول یا خدمت

در اولین قدم چه صاحب کالا یا خدمت خودتان هستید، و یا چه فرد دیگری باید اطلاعات دقیقی نسبت به جزئیات محصول، نحوه عملکرد، کیفیت، نقشه راه محصول و غیره بدست آورید. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد که در زمان اجرای مرحله دوم سریعتر با کیفیت بالاتری کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید. همچنین می تواند موجب شود که کیفیت محتوای تولید شده بالاتر رود.

کاربر با بدست آوردن اطلاعات درست می تواند در ک صحیح و دقیقی از خدمت یا محصول داشته باشد. این روش باعث می شود که لید های بی کیفیت و نامناسب خود به خود از چرخه ورودی شما حذف شوند. همینطور جلسات مربوط به بررسی محصول می تواند باعث کشف دیدگاه های جدید وبالقوه که از دید رقبا پنهان مانده است، شود.

2- کلیدواژه ها

در این مرحله باید از تمامی ابزار های در دسترس استفاده کرد و کلید واژه های مرتبط و مناسب را بدست آورد. همینطور این کلید واژه ها باید بر اساس تمایلات کاربران و مرحله های قیف فروش دسته بندی شوند.

3- ترافیک ورودی

در این مرحله می توانید بر اساس موتور جست و ججو ترافیک ورودی کلمات را محاسبه کنید. انجام دادن این مرحله هم زمان با جست و جوی کلمات کلیدی نیز امکان پذیر است. ابزار هایی مثل Google Keyword Planner و یا Google Trends می توانند به شما کمک کنند تا ترافیک ورودی به سایت را بر اساس این کلمات بررسی کنید. همینطور اگر مدتی است که به تولید محتوا مشغول هستید می توانید برای بررسی ترافیک ورودی از Google Search Console نیز استفاده کنید.

پیش بینی تعداد لید در TAM

پیاده سازی استراتژی کل بازار در دسترس

پیش بینی جذب لید

برای بسیاری از شرکت ها پایپ لاین جذب لید بسیار مطرح است. در بعضی مواقع جذب لید جزو مواردی است که سهام داران بر آن دست می گذارند. محاسبه جذب لید در کل بازار در دسترس شبیه به محاسبه میزان ترافیک است. می توانید با بدست آوردن نرخ جذب های معمول هر صنعت از طریق جست و جو در اینترنت، بر اساس میزان ترافیک پیشبینی شده تعداد لید را محاسبه کنید.

همچنین می توان با بررسی اطلاعات و تعداد جذب لید فعلی، همچنین کل بازار در دسترس پیش بینی خوبی نسبت به میزان ارتقا نرخ جذب داشت.

پیش بینی فروش

اگر شما یک فروشگاه آنلاین ایکامرس هستید با در دست داشتن نرخ فروش فعلی بر اساس ترافیک ورودی و کلمات کلیدی، همچنین با توجه به ترافیک مورد انتظار در استراتژی TAM می توانید پیشبینی خوبی نسبت به فروش محصولات و گردش وجوه مالی در کسب و کار خود داشته باشید. همچنین آینده نگری مالی می تواند به شما کمک کند تا فرصت ها بیشتر و موانع پیش رویتان را شناسایی کنید.

منبع: SEJ

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

فهرست مطالب

درخواست مشاوره رایگان

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.