لینک سازی داخلی چیست؟ استراتژی‌ها، ابزارها و نکات قابل اجرا

لینک سازی داخلی چیست؟ استراتژی‌ها، ابزارها و نکات قابل اجرا

فهرست مطالب

خلاصه مقاله

برای خواندن نکات کلیدی کلیک کنید.
  • لینک سازی داخلی به ارتباط میان صفحات داخلی یک وبسایت گفته می‌شود و با بکلینک‌ها یا لینک‌های ورودی تفاوت دارد.
  • لینک سازی داخلی به کاربر اجازه می‌دهد که به راحتی به محتوای مرتبط در وبسایت شما دسترسی داشته باشد و همینطور موتورهای جست‌وجو با بررسی لینک‌ها ساده‌تر سایت شما را رتبه بندی کنند.
  • بهترین شیوه لینک سازی داخلی، نوشتن محتوای با کیفیت و قراردادن لینک‌های مرتبط به نحوی است که طبیعی به نظر برسند.
  • به عنوان یک توصیه عمومی بین 5 تا 10 لینک برای یک مقاله 2000 کلمه‌ای مناسب است.

لینک سازی داخلی یکی از بخش‌های مهم و تأثیر گذار بر سئو می‌باشد. این ابزار ساده اما به شدت اثر گذار به کاربران کمک می‌کند که به راحتی به محتوای شما دسترسی داشته باشند. همچنین موتورهای جست‌وجو بر اساس این موضوع نحوه عملکرد وبسایت شما را درک می‌کنند. internal Linking در همه صفحات وب یافت می‌شوند. اگر می‌خواهید محتوای خودتان را برای سئو بهینه کنید، لازم است که درک خوبی از نحوه عملکرد لینک سازی داخلی داشته باشید.

لینک سازی داخلی چیست؟

زمانی که شما در محتوای خود به صفحات دیگر از وبسایت خود لینک می‌دهید، اصطلاحا لینک سازی داخلی انجام داده‌اید. اگر سایت شما از چندین صفحه تشکیل شده باشد، بهتر است که از internal Linking استفاده کنید. این موضوع به موتورهای جست‌وجو اجازه می‌دهد که محتوای سایت شما را بررسی کنند. همچنین Internal Linking در مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل قرار دارد.

لینک سازی داخلی منجر به ایجاد یک ساختار و یا معماری سایت می‌شود که باعث حفظ قاعده‌مندی سایت می‌گردد. یک نمونه از ساختارهای متداول سایت، ساختار سیلویی است.

ایجاد ساختار سیلویی با استفاده از لینک سازی داخلی
ایجاد ساختار سیلویی با استفاده از لینک سازی داخلی

استفاده از لینک سازی داخلی برای سئو بسیار مهم است چرا که موجب ایجاد ساختار سایت شما و افزایش ارزش لینک یا Link Equity در سایت می‌شود. ارزش لینک یک عامل رتبه بندی موتور جستجو بر اساس این ایده است که برخی پیوندها ارزش و اعتبار را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌کنند.

چرا لینک سازی داخلی برای سئو مهم است؟

Internal Linking یکی از ابزارهای ارزشمند سئو است و در چک لیست بهینه سازی داخلی سایت نیز قرار دارد. استفاده از این ابزار ارزشمند مزایایی را با خود به همراه دارد:

  • اگر سایت شما لینک سازی خوبی داشته باشد ربات خزنده گوگل راحت‌تر به محتواهای جدید شما دسترسی دارد.
  • لینک سازی مناسب باعث می‌شود که توازن قدرت در سایت شما برقرار شده و اعتبار صفحات قدرتمند به صفحات دیگر سایت گسترش یابد. زمانی که سایت شما بکلینیک دریافت می‌کند، این بکلینک به همراه خود اعتباری به همراه دارد که لینک سازی داخلی قوی می‌تواند این اعتبار و قدرت را در تمام سایت پخش کند.
  • Internal Linking برای کاربران سایت شما ارزشمند است. اگر شما از سایتی بازدید کنید چقدر احتمال دارد که از صفحات دیگر آن سایت نیز دیدن کنید؟ اگر محتوای ارزشمندی تولید می‌کنید این موضوع به کاربر شما کمک می‌کند که راحت‌تر محتوای مرتبط را پیدا کند و در نتیجه تعاملات کاربر با سایت شما بالاتر رود.

بهترین روش‌های لینک سازی داخلی

هر آنچه که از اهمیت Internal Linking بگوییم، تا زمانی که نتوانید از آن استفاده کنید، این ابزار کوچک‌ترین اثری بر سئوی سایت شما نخواهد داشت. در این بخش قصد داریم که متدهای مختلف لینک سازی داخلی را بررسی کنیم.

لینک از و به محتوای غنی و سنگین

بهترین لینک داخلی ارتباط بین دو مقاله به منظور تقویت و استحکام ساختار سایت می‌باشد. در یک سایت با ساختار مناسب لینک‌های کافی برای دسترسی به صفحاتی همچون خانه، مقالات، درباره ما و تماس با ما وجود دارد، در نتیجه دیگر نیازی به لینک دهی بیشتر به این صفحات وجود ندارد.

اگر شما قصد دارید که لید ایجاد کنید و از صفحات لندینگ برای افزایش فروش استفاده می‌کنید، حتما در لینک سازی داخلی از آن ها استفاده کنید.

برای لینک سازی از Anchor Text ها استفاده کنید!

بهترین لینک، لینکی است که از یک متن توضیحی مناسب استفاده می‌کند. Anchor Text متنی است که برای لینک دهی به صفحات دیگر سایت استفاده می‌شود. در همین مقاله متن‌هایی که دارای لینک داخلی هستند به رنگ دیگری مشاهده می‌شوند. بهتر است که متنی که انتخاب می‌کنید با موضوع مقاله مرتبط باشد.

در لینک سازی، لینک‌هایی که بصورت طبیعی در متن قرار دارند و با جریان محتوا همخوانی دارند بهتر عمل می‌کنند.

تعداد مشخص و مناسب لینک سازی داخلی برای هر مقاله

جان مولر از گوگل بیان می‌کند که تعداد زیاد لینک‌ها می تواند ارزش آن‌ها را کاهش دهد. در واقع افزایش بر اساس تحقیق Zyppy افزایش لینک سازی داخلی تا حد مشخصی می‌تواند در افزایش ترافیک تأثیر داشته باشد.

تعداد مشخص و مناسب لینک سازی داخلی برای هر مقاله
تعداد مشخص و مناسب لینک سازی داخلی برای هر مقاله

برای شروع می‌توانید با 5 لینک داخلی شروع کنید و در صورت نیاز به تعداد لینک‌ها بیافزایید. در زمان لینک سازی حواستان به لینک‌های عمومی مانند منو ناوبری یا لینک‌های موجود در فوتر باید باشد.

مقالات قدیم را با لینک‌های جدید بروزرسانی کنید

یکی از قدرتمندترین روش‌های لینک سازی ترکیب آن با بروز رسانی محتوای قدیمی است. زمانی که شما مقالات قدیمی را بروز رسانی می‌کنید، گوگل آن مقاله را بازبینی می‌کند و ممکن است رتبه آن را در نتایج ارتقا دهد. بهتر است مقالات قدیمی خود را با یک برنامه مشخص بروز رسانی کنید.

  • می‌توانید یک پاراگراف محتوای جدید در ابتدای مقاله اضافه کنید که بیانگر تغییرات جدید در مقاله است.
  • ساختار محتوا را بررسی کنید و پاراگراف‌های محتوایی جدید در سرتاسر آن اضاف کنید.
  • اطلاعات قدیمی و غلط را حذف کنید.
  • در بخش‌هایی از مقاله که بنظر می‌رسد مناسب است و با روند و جریان مقاله همخوانی دارد لینک اضافه کنید.

به یاد داشته باشید لینک سازی داخلی تنها به معنی ارتباط یک طرفه از محتوای جدید به قدیمی نیست. بلکه می توان آن را مانند یک چرخه در نظر گرفت که محتوای قدیمی به نحوی بروزرسانی شود که به محتوای جدید ارتباط پیدا کند.

در جایی لینک اضافه کنید که معنا داشته باشد!

یکی از راحت ترین روش‌های اضافه کردن لینک در انتهای مقالات است. بعنوان مثال “برای دیدن محتوای بیشتر کلیک کنید!” این سبک لینک دهی نامناسب بوده و بهتر است لینک دهی به این سبک انجام نشود. در عوض بهتر است در متن خود جست‌وجو کنید و در جایی که دو مقاله بر روی یک موضوع با هم ارتباط دارند لینک سازی را انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید برای توضیح یک مفهوم پیچیده در یک مقاله آن را به صفحه مرتبط لینک کنید.

در لینک سازی داخلی فقط از تگ Dofollow استفاده کنید!

به هیچ عنوان در لینک سازی داخلی از تگ Nofollow استفاده نکنید. این لینک‌ها تأثیری بر رتبه سایت در موتور جست‌وجو ندارد. به این علت که این لینک‌ها توسط ربات خزنده گوگل بررسی نمی‌شوند هیچ گونه اعتبار و ارزشی از طریق این لینک‌ها انتقال پیدا نمی کند.

هرچند که تحقیقی در Semrush نشان می‌دهد که بکلینک‌ها با تگ Nofollow به جهت اینکه می‌توانند ترافیک را به همراه داشته باشند مفید هستند، هیچ دلیلی مبنی بر استفاده از این تگ‌ها بصورت داخلی وجود ندارد.

معماری سایت خود را در نظر بگیرید!

لینک سازی داخلی و منوی حرکتی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. internal Linking در واقع مانند یک قیف حرکتی برای کاربر است، که وی در حین بازدید از سایت شما از آن عبور می‌کند. این بخش به شدت در طراحی UI/UX اهمیت دارد. در زمان تعیین استراتژی internal Linking در نظر بگیرید که چگونه می‌خواهید مهمترین محتوای خود را ارتقا دهید. اگر یک محتوای پایه یا corner stone دارید. با ایجاد لینک‌های بیشتر به آن محتوا آن را ارتقا دهید.

محتوای با کیفیت بسازید.

بهترین روش برای لینک سازی داخلی وجود محتواهای با کیفیت و انسان محوری است که با یکدیگر در ارتباط باشند و در واقع تکمیل کننده و پشتیبان یکدیگر باشند. تنها داشتن صفحات زیاد به معنی کیفیت بالای لینک سازی نیست. اگر شما مکرر به صفحه اصلی سایت خود لینک کنید، لزوماً به معنی بالا رفتن رتبه سایت شما در موتور جست‌وجو نیست.

در عوض شما باید سفر مشتری را تعریف کنید. چه کسب‌وکار خدماتی هستید و چه فروشگاه کالا، شما باید مراحل خرید مشتری را در نظر بگیرید. internal Linking در واقع فرصتی است که شما بتوانید خریدار و مشتری را در این سفر، یک قدم جلوتر ببرید. طراحی معماری محتوی مبتنی بر سئو مانند تولید محتوای آموزشی در کنار لندینگ فروش همراه با لینک سازی داخلی مناسب می‌تواند برای شما بسیار مؤثر باشد.

دائما وضعیت لینک سازی داخلی سایت را بررسی کنید!

بررسی دوره‌ای وضعیت لینک‌های سایت می‌تواند به شما کمک کند که مشکلات سایت را برطرف کنید. این مشکلات می‌تواند شامل لینک‌های شکسته (broken links) یا محتوای قدیمی باشد. برطرف کردن این موارد می‌تواند به کاربر کمک کند تا تجربه بهتری از سایت شما داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات می‌تواند Redirect Chain یا تغییر زنجیره مسیر باشد. آیا تا به حال بر روی لینکی در سایتتان کلیک کرده‌اید و بعد از گذر از تعداد زیادی لینک دیگر به مقصد رسیده‌اید؟ در واقع زمانی که از نقطه A به سمت نقطه B حرکت می‌کنید، مسیرهای متعددی را طی می‌کنید تا به مقصد نهایی برسید. بر اساس گزارش سایت Semrush به میزان 8.58% وبسایت‌ها دارای مشکل Redirect Chain هستند. می‌توانید از ابزارهایی مثل Screaming Frog برای بررسی سایت خود استفاده کنید. بررسی وضعیت لینک‌ها می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای شما فراهم کند. تلاش کنید در دوره‌های 4 تا 6 هفته‌ای وضعیت سایت خود را ارزیابی کنید.

از این روش‌ها هرگز در لینک سازی داخلی استفاده نکنید!

  1. زیاده روی نکنید! Anchor Text را با کلمات کلیدی متعدد پر نکنید. در گذشته این یکی از روش‌های Black hat (سئوی کلاه سیاه) محسوب می‌شد که امروزه استفاده از این روش با پنالتی و مجازات از سمت موتور جست‌وجو همراه است.
  2. در هدرها از لینک سازی داخلی خودداری کنید. این موضوع موجب افزایش امتیاز اسپم شما می‌شود.
  3. قبل از بارگذاری مقاله مطمئن شوید که هیچ لینک شکسته‌ای در آن وجود ندارد.

سؤالات متداول

لینک سازی داخلی چیست؟

internal Linking به معنای برقراری ارتباط میان دو صفحه در یک وبسایت است. این کار باعث می‌شود که کاربر راحت‌تر به محتوای مرتبط دسترسی داشته باشد.

بکلینک با لینک سازی داخلی چه فرقی دارد؟

لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر را بکلینک می‌گویند در حالی که لینک سازی داخلی درون وبسایت انجام می‌شود.

چه تعداد لینک برای یک مقاله درلینک سازی داخلی مناسب است؟

 به عنوان یک توصیه برای یک مقاله 2000 کلمه‌ای بین 5 تا 10 لینک مناسب است. می‌توانید در صورت نیاز از تعداد بیشتری استفاده کنید. در این صورت حتما حواستان به سایر لینک‌های موجود در صفحه باشد.

به کدام یک از صفحات پر ترافیک و یا کم ترافیک لینک سازی شود؟

بر اساس گزارش Internal Link Juicer لینک دهی از صفحات کم ترافیک به پر ترافیک می‌تواند موجب افزایش اعتبار و قدرت آن‌ها شود. هرچند که اگر در وبسایت صفحات پایه‌ای یا Corner Stone وجود دارد، لینک دهی به آن‌ها می تواند موجب تقویت آن‌ها شود.

جمع‌بندی

لینک سازی داخلی به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل می‌تواند موجب افزایش رتبه و همینطور تجربه کاربری بهتر شود. هرچند که Internal Linking بخشی از ساختار سایت را تشکیل می‌دهد، باید در بلند مدت در تولید محتوا به لینک دهی فکر کرد. محتوای خود را بهینه کنید و تلاش کنید لینک دهی بر اساس نیاز و علاقه کاربر باشد. در نهایت باید تأکید کرد برای دریافت یک بازخورد مناسب از internal Linking، تولید محتوای با کیفیت و حمایت کننده از دیگر محتوای سایت باید در اولویت باشد.

منبع:

Internal Linking Guide: Actionable Tips, Strategies, and Tools

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

فهرست مطالب

درخواست مشاوره رایگان
با ما تماس بگیرید

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.