مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل که باعث افزایش ترافیک می‌شوند!

مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل که باعث افزایش ترافیک می‌شوند!

فهرست مطالب

خلاصه مقاله

برای خواندن نکات کلیدی کلیک کنید.

نکته کلیدی:

فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل، عناصری از وبسایت شما هستند که این موتور جست‌وجو تصمیم می‌گیرد بر اساس آن‌ها صفحه سایت را در نتایج جست‌وجو نمایش دهد.

 

خلاصه:

مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل عبارتند از:

  • بهینه‌سازی صفحات با اولویت موبایل
  • Core Web Vitals (شامل LCP، INP، CLS)
  • E-E-A-T (Experience، Expertise، Authoritativeness، Trustworthiness)
  • پروفایل لینک‌ها (ورودی، خروجی، داخلی)
  • تجربه کاربری UX
  • سئو تکنیکال (متا تگ‌ها، اسکیما و غیره)
  • محتوای مرتبط
  • اطلاعات واقعی کسب‌وکار (Google Business Profile)

جست‌وجوی مولد بعنوان یک روش جدید دریافت اطلاعات موجب کاهش ترافیک ارگانیک خواهد شد به همین جهت مهم است که بر روی موارد زیر تمرکز کرد:

  • محتوای تخصصی و با کیفیت بالا هم‌راستا با قصد جست‌وجو
  • محتوای دقیق و ساده و قابل فهم
  • پروفایل لینک قوی

اگر شما هم بر روی کلمات کلیدی خود کار می‌کنید اما نتیجه‌ای نمی‌گیرید، این تنها یک علت دارد و آن این است که فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل بصورت مداوم تغییر می‌کنند. فضای سئو دائما درحال تغییر و بروزرسانی است و شاید بتوان گفت که این تغییر ناشی از تغییرات حاصل از الگوریتم‌های گوگل باشد.

بازاریابان دیجیتال و مدیران سئو تازه با پدیده “محتوای بدون کلیک” کنار آمده‌اند و حالا به تازگی با پدیده جدید “Search Generative Experience” روبرو هستند. در این مقاله قصد داریم تا عوامل تأثیر گذار بر نتایج جست‌وجو در گوگل را بررسی کنیم.

فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل چه هستنند؟

عناصر مهمی در وبسایت و صفحه سایت شما توسط الگوریتم‌های گوگل بررسی می‌شوند و این موتور جست‌وجو بر اساس آن‌ها تصمیم می‌گیرد که نتایج را در صفحه نتایج جست‌وجو برای کوئری یا عبارت جست‌وجو شده نمایش دهد.

قطعا شما هم ترجیح می‌دهید که زمانی که عبارتی جست‌وجو شود، شما در بالاترین جایگاه نمایش داده شوید. بدین منظور بسیار مهم است که نحوه کارکرد الگوریتم‌های گوگل را یاد بگیرید. بهینه‌سازی محتوای صفحه برای نمایش در نتایج گوگل می‌تواند میزان ترافیک ورودی ارگانیک را به حد زیادی افزایش دهد.

و متأسفانه باید بگویم که اگر شما الان اقدام به این کار نکنید احتمال اینکه در نتایج گوگل پایین و پایین تر بروید بسیار زیاد است, چرا که همکاران و رقیبان شما در همان صنعت در حال کار بر روی این موضوع هستند. به منظور جلوگیری از این اتفاق و افزایش ترافیک ورودی لازم است که با مهمترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل آشنا شوید.

مهمترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل
مهمترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

مهمترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

بهینه‌سازی صفحات با اولویت موبایل

در آخرین فصل 2023 ترافیک موبایل 58.67 درصد کل ترافیک اینترنت را تشکیل داد. انتظار می‌رود که موبایل‌ها به بهترین نحو در وبسایت‌ها کار کنند. اگر صفحات شما برای موبایل بهینه نباشد، مطمئن باشید که کاربران قبل از دیدن محتوای شما از سایتتان خروج خواهند کرد.

کیفیت خوب سایت و محتوا برای موبایل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که گوگل به آن‌ها بسیار توجه دارد و اگر سایت شما در نسخه موبایل درست عمل نکند مطمئن باشید که با افت رتبه در نتایج گوگل مواجه می‌شوید.

برای کسب نتایج بهتر در گوگل، مهم است که بررسی کنید که سایت شما چگونه در نسخه‌های موبایل، تبلت و دسکتاپ نمایش داده می‌شوند. کاربر باید تجربه‌ای یکپارچه در ورود از این صفحات داشته باشد. مطمئن شوید که میزان ویدیوهای قرارگرفته در سایت مناسب باشد. شاید بهتر باشد که این ویدیوها بطور خودکار لود نشوند. سعی کنید تعداد عناصر Lazy-load را محدود نگه دارید.

Core Web Vitals

در سال 2020 گوگل Core Web Vitals را به عنوان عامل مهم دیگری در فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل معرفی کرد. این عامل در واقع بیانگر میزان سلامت سایت شما است. تحقیقی از Semrush در سال 2021 نشان می‌دهی که 84% نتایج گول در 10 رتبه اول نمره پایینی در این زمینه می‌گیرند. این می‌تواند یک فرصت مناسب برای شما برای کسب سهم بازار در اقیانوس قرمز سئو باشد.

Core Web Vitals به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • LCP (Largest Contentful Paint): گوگل انتظار دارد که سایت شما در کمتر از 2.5 ثانیه لود شود. این موضوع باعث می‌شود که افراد کمتر از سایت شما خارج شوند و در رتبه‌بندی سایت شما تأثیر خواهد گذاشت.
  • INP (Interaction to Next Paint): گوگل انتظار دارد که صفحات سایت شما نسبت به تعاملات کاربران پاسخگو باشد. این شاخص نشان می‌دهد که سایت شما چقدر سریع به تعاملات کاربران مانند کلیک پاسخ می‌دهد. تعاملات نکته بسیار مهمی است که در تغییرات اخیر گوگل آنالیتیکس نیز بطور کامل قابل مشاهده است.
  • CLS (Cumulative Layout Shift): گوگل انتظار دارد که سایت شما بصورت قابل پیش‌بینی لود شود و بطور ناگهانی تغییراتی در آن صورت نگیرد. آیا شده که تا به حال در سایت در حال بارگذاری بر روی یک لینک کلیک کنید و به ناگهان بجای صفحه مقصد شما را به پایین صفحه ببرد؟  این موضوع به تجربه کاربری (UX) و تجربه کاربر از صفحه شما مرتبط می‌شود که فاکتور بسیار مهمی برای گوگل می‌باشد.

الگوریتم E-E-A-T

این الگوریتم یکی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل می‌باشد و بطور مستقیم به کیفیت محتوا مربوط است:

  • Experience – تجربه
  • Expertise – تخصص
  • Authoritativeness – اعتبار
  • Trustworthiness – اعتماد

در گذشته بصورت مفصل در رابطه با این الگوریتم صحبت کرده‌ایم. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر مقاله ” الگوریتم E-E-A-T چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد؟” مطالعه کنید. اما اگر خلاصه بخواهیم بگوییم، محتوایی که متخصصان در پاسخ به سؤالت مشتریان شما می‌نویسند با اولویت دقت و صحیح بودن، با ارزش بودن و قابل اعتماد بودن در رتبه‌بندی نتایج بالاتری کسب می‌کنند.

اگر می‌خواهید محتوای مناسب E-E-A-T بهتر از متخصصان صنعت خود استفاده کنید. محتوا باید دقیق و بروز بوده و از منابع قابل اعتماد استفاده کرده باشد. بهترین منابع با کیفیت بالا شامل مجلات و نشریات متخصص حوزه یا صنعت، ژورنال‌های تخصصی و رسانه‌های قابل اعتماد می‌شود.

پروفایل لینک‌ها

پروفایل لینک چیست؟ Link Profile شامل وضعیت کلی لینک‌ها در وبسایت شما می‌شود. در واقع نشان دهنده بکلینک‌ها یا لینک ورودی، لینکسازی داخلی و لینک‌های خروجی می‌شود.

  • بکلینک‌ها یا لینک‌های ورودی در واقع لینک‌هایی هستند که از سایت‌های دیگر به سایت شما ارجاع داده می‌شوند.
  • لینک‌های خروجی لینک‌هایی از سایت شما هستند که کاربران را برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع خارج از وبسایت شما هدایت می‌کنند. لینک‌های خروجی می‌توانند به منابعی وصل شوند که اطلاعات موجود در سایتتان را تقویت کنند. کیفیت لینک‌های خروجی بسیار مهم است. مطمئن شوید که منابعی که به آن‌ها لینک می‌کنید معتبر و قابل اعتماد هستند. محتواهایی مانند آموزش‌ها، ویدیوها و تحقیقات دست اول می‌توانند یک راه خوب برای ایجاد لینک‌های خروجی باشند.
  • لینک‌سازی داخلی زمانی صورت می‌گیرد که شما برای کسب اطلاعات بیشتر محتوای خود را به صفحات داخلی سایت متصل لینک می‌کنید.

تحقیقی در Ahref در سال 2023 نشان داد که بیشتر از 90% وبسایت‌ها هیچ ترافیکی دریافت نمی کنند و علت آن این است که هیچ بکلینیکی ندارند. هرچند که امروزه بکلینک‌ها نمره بسیار پایینی در الگوریتم‌های گوگل دارند، اما همچنان اثر گذارند.

اصلاح ساختار پروفایل لینک موج می‌شود تا قدرت سایت شما افزایش یافته و در نهایت بعنوان یک منبع معتبر خودش را ثابت کند.

تجربه کاربری UX

چرا تجربه کاربری بعنوان یک فاکتور رتبه‌بندی برای گوگل مهم است؟ تجربه کاربری خوب به این معناست که سایت برای استفاده ساده توسط انسان‌ها طراحی شده است.

شاید بتوان گفت این بخش بیشتر مرتبط با بحث‌های فنی سایت باشد. مواردی مانند ناوبری راحت، منوهای تفیکیک شده و منظم، bread crumbs، صفحات و عکس‌هایی که به سرعت بارگذاری می‌شوند همگی در این دسته جای دارند. در یک تحقیق در GoodFirms، 90% افراد اظهار کرده‌اند که علت ترک سایت را سرعت بارگذاری پایین آن دانسته‌اند. این رفتار بعنوان یک فاکتور رتبه‌بندی گوگل لحاظ شده است.

طراحی بسیار مهم است. تلاش کنید از ساختار مناسب، رنگ‌ها و عکس‌های مناسب و مرتبط با موضوع استفاده کنید.

در تجربه ما در باز طراحی سایت کلینیک زیبایی شن‌های نقره‌ای متوجه شدیم که پس از طراحی مجدد کیفیت لیدهای جذب شده بسیار افزایش پیدا کرده است.

 سئو تکنیکال

مبحث سئو تکنیکال برای گوگل مهم است و موجب می‌شود که خزنده گوگل سریعتر و راحت‌تر صفحه را پیمایش کند. سئو تکنیکال شامل موارد زیر می‌شود:

  • کلمات کلیدی در صفحه، عنوان‌ها و تگ‌ها
  • عنوان بهینه شده برای کلمه کلیدی
  • متادیسکریپشن بینه شده بین 110 تا 150 کاراکتر
  • استفاده از اسکیمای مناسب

یک روش مؤثر استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در داده‌های مت و عناوین است. استفاده از ابزارهای تحقیق و جست‌وجو کلمات کلیدی در این زمینه می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. بعضی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به شما گپ‌های کلمات را نسبت به سایت رقیب نشان می‌دهند.

محتوای مرتبط و معتبر

گوگل به محتوایی که در تلاش است پاسخ و راه حلی برای افراد ارائه دهد بسیار اهمیت می‌دهد و این سبک محتوا اهمیت بیشتری نسبت به محتوایی که افراد صرفا برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جست‌وجو می‌نویسند دارد. اگر سایت شما بطور جامع و تخصصی بر روی موضوعی تمرکز داشته باشد، گوگل شما را بعنوان یک منبع قدرتمند در آن زمینه می‌شناسد.

به عبارت دیگر اگر شما محتوایی برای پاسخ به سؤالات کاربران تهیه کنید، گوگل رتبه شما را بالاتر می‌برد. هرچند که بنظر می‌رسد محتوایی که طولانی باشد رتبه بالاتری می‌گیرد، طول محتوا یک اندازه دارد اما در نظر داشته باشیم محتوایی که متمرکز باشد و سریعتر قصد خود را بیان کند بهتر است.

بر اساس تحقیقات آژانس Hook طول مناسب برای محتوا بین 1760 تا 2400 کلمه است. این به این معنا نیست که هر مقاله با طول 2000 کلمه نتیجه بخش خواهد بود بلکه باید محتوای ارزشمند شامل منابع مناسب و اطلاعات مفید ارائه دهید.

تحقیقات آژانس Hook
تحقیقات آژانس Hook

اطلاعات واقعی کسب‌وکار (Google Business Profile)

اطلاعات واقعی کسب‌وکار بعنوان یک سیگنال اعتماد در فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل جای می‌گیرد. این موضوع بیان می‌کند که شما یک کسب‌وکار واقعی هستید، در کدام منطقه قرار دارید و چگونه می‌توانند با شما تماس بگیرند.

این پروفایل به شما اجازه می‌دهد که اطلاعاتی مانند ساعات کار، ادرس، شماره تلفن، وبسایت، توضیحی درباره کسب‌وکار، عکس‌ها و سایر جزئیات را به آن اضافه کنید. خوب است که هراز گاهی نسبت به بروزرسانی آن اقدام کنید. هرچند که بیشتر قابلیت‌های آن به سبب تحریم در ایران قابل استفاده نیست، اما اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید، از این ابزار گوگل حتما کمال بهره را ببرید. این ابزار حتی به شما اجازه می‌دهد که تخفیقات مناسبی و خاص و همچنین رویدادهای خود را در آن تعریف کنید.

Search Generative Experience (SGE) چیست و چگونه بر سئو تأثیر خواهد گذاشت؟

ابزار جدید گوگل می‌تواند قواعد سئو را تغییر دهد. Search Generative Experience (SGE) به کاربران این قابلیت را می‌دهد که در بالای صفحه جست‌وجو پاسخ خود را ببینند و در این پاسخ منابع مناسبی که این پاسخ بر اساس آن ایجاد شده است، بصورت لینک دریافت کنند.

این موضوع بطور واضح در کاهش ترافیک حاصل از جست‌وجو اثر گذار خواهد بود. SGE به محتوایی اهمیت می‌دهد که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد و از قاعده E-E-A-T پیروی کند. همچنین شما باید تلاش کنید در محتوای خود به قصد جست‌وجو یا Search Intent پاسخ دهید. لازم نیست که پاسخ‌های پیچیده و محتواهای طولانی تهیه کنید، بلکه بهتر است از جملات کوتاهی که سریعا سر اصل مطلب می‌روند بهره ببرید. استفاده از پاسخ‌های کوتاه و مفید در این فضا بهتر است.

پروفایل لینک نیز یکی فاکتور مهم و تأثیر گذار برای SGE است. بر تولید محتوایی تمرکز کنید که سایر سایت‌ها به آن لینک کنند. بهینه کردن سایت‌ها بر اساس فاکتورهای رتبه‌بندی برای گوگل می‌تواند برای Search Generative Experience (SGE) نیز مفید باشد.

سؤالات متداول

کدام یک از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل مهمترین است؟

بی‌شک مهم ترین فاکتور رتبه‌بندی تولید محتوا غنی با کیفیت است که در واقع پاسخی به حل مشکل کاربر است.

آیا لیستی برای فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل وجود دارد؟

لزوما نمی توان که لیستی وجود دارد ولی می‌توانید برا کسب اطلاعات در این باره از صفحه رسمی عوامل تأثیر گذار بر رتبه‌بندی گوگل استفاده کنید.

چطور می‌توانم رتبه سایت خود را درنتایج جست‌وجو در گوگل ارتقا دهم؟

فاکتورهای متعددی وجود دارد می‌توانید در این رابطه در گوگل مطالعه کنید.

آیا Search Generative Experience (SGE) بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

هرچند که هنوز استفاده از این ابزار فراگیر نشده است، اما این ابزار می‌تواند بطور کلی قواعد بازی سئو را تغییر دهد. با این وجود تمرکز به تولید محتوای با کیفیت و پاسخ‌های سریع و مناسب به سؤالات کاربران می‌تواند مفید باشد.

جمع‌بندی

در پایان باید گفت که هیچ راه دقیق و مشخصی برای کسب رتبه بهتر در گوگل وجود ندارد. ما در این مقاله مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را به شما معرفی کردیم و شما می‌توانید با تمرکز بر آن‌ها شانس خود را در ارتقا رتبه افزایش دهید.

در نهایت به یاد داشته باشید که لازم نیست همه فاکتورها را اجرا کنید. با تعداد کمی از آن‌ها شروع کنید. هر چند که سئو زمان بر خواهد بود، اما زحمات شما به نتیجه منجر خواهد شد.

منابع:

Top Google Ranking Factors That Will Drive More Traffic

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

فهرست مطالب

درخواست مشاوره رایگان
با ما تماس بگیرید

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.