هرچند که راه برقراری ارتباط، طولانی است. اما با این قدم ساده شروع می شود: ما بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا خود را اعلام می کنیم. این جایی است که ما موضع خود را خواهیم گرفت. این سنگ بنای استراتژی محتوای ما است. بیان میکند که ما چه چیزی را منتشر خواهیم کرد، برای چه کسی است و چرا آنها اهمیت خواهند داد.
مأموریت محتوای ما از هر اقدامی که در تلاشهای بازاریابی محتوای خود انجام میدهیم حمایت میکند (یا آن را رد میکند). در مورد چیزی مطمئن نیستید؟ مأموریت را بررسی کنید اگر مناسب نیست، آن را کنار بگذارید.
مستندسازی بیانیه مأموریت به طرز شگفت انگیزی ساده است، اما بیشتر بازاریابان محتوا آن را انجام نمی دهند.
در نقشه راه بازاریابی محتوا بعد از شناخت مخاطب و تعیین شاخص عملکرد بازاریابی محتوا نوبت به نوشتن بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا می رسد.
بیانیه مأموریت چیست؟
در ابتدا بررسی کنیم که بیانیه ماموریت چیست؟ احتمالا قبلا این عبارت را در سازمان ها یا کلاس ها برندینگ و مارکتینگ شنیده اید:
بیانیه مأموریت توضیح مختصری از دلیل وجود سازمان است. هدف سازمان و قصد کلی آن را تشریح می کند.
بیانیه مأموریت از چشم انداز پشتیبانی می کند. و در خدمت ارتباط هدف و جهت به کارکنان، مشتریان، فروشندگان و سایر ذینفعان است. در ساده ترین حالت می توان گفت که ساختار و شاکله سازمان مبنی بر بیانیه مأموریت شکل می گیرد.
بیانیه مأموریت به عنوان یک بیانیه مبتنی بر عمل تعریف می شود که هدف یک سازمان و نحوه خدمت رسانی آنها به مشتریان را اعلام می کند. این گاهی اوقات شامل شرحی از شرکت، کاری که انجام می دهد و اهداف آن است. بیانیه مأموریت خلاصه ای کوتاه از هدف شرکت شما است
بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا چیست؟
اگر تعریف بالا را بر بازاریابی محتوا انطباق دهیم می توانیم بگوییم:
بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا توضیح مختصری از دلیل ارائه محتوا است. هدف محتوا و قصد کلی آن را تشریح می کند.
بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا، هدف پشت تک تک محتوایی را که برای مخاطبان خود به عنوان یک سازمان ایجاد می کنید، مشخص می کند. به طور مختصر و به راحتی توسط مخاطبان شما قابل درک است، و به وضوح مشخص می کند که چه کسی، چه چیزی و کجا تمرکز و تأثیر محتوای شما یز مخاظب در آن در نظر گرفته شده است.
محتوای ما جایی است که:
1- مخاطب مشخص
2- اطلاعات مشخصی را دریافت کرده
3- و از آن سود می برد.
منظور ما از محتوا، محتوایی است که قصد فروش ندارد! این محتوا می تواند شامل موارد گوناگونی شود:
- وبلاگ، مقالات و منابع ما
- خبرنامه های ما و هر بازاریابی محتوای ایمیلی دیگر
- پست های ما در شبکه های اجتماعی
- ویدیوها، رویدادها، پادکست ها و هر قالب دیگری برای محتوا
مخاطب مشخص بازاریابی محتوا
برخلاف مخاطبان هدف محصولات و خدمات ما، مخاطبان هدف بازاریابی محتوای ما ممکن است بسیار گسترده باشد. در بازاریابی محتوا دو مخاطب هدف و دو نوع بازدیدکننده داریم:
- مشتریان بالقوه ای که امیدواریم به آنها بفروشیم
- هر کسی که ما می توانیم از طریق مشاوره تخصصی خود کمک کنیم
دامنه مشخص مخاطبان و افرادی که به محتوای ما علاقه مند هستند، می تواند مزایای بزرگ و غیرمستقیم را به همراه داشته باشد. می تواند شامل دنیایی از بازدیدکنندگان، پیروان، مشترکین و تأثیرگذاران بالقوه باشد. در مقاله ۸ مرحله شناسایی مخاطب هدف بازاریابی محتوا به شیوه هایی شناسایی مخاطب پرداخته ایم. می توانید با مطالعه این مقاله اقدام به شناسایی مخاطبان بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا خود کنید.
منظور از اطلاعات مشخص در بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا چیست؟
اینها موضوعاتی هستند که منتشر خواهیم کرد. همپوشانی بین موضوعاتی است که در باره آن ها دانشی داریم و می توانیم آموزش دهیم و موضوعاتی که مخاطبان ما می خواهند. وقتی این دانش تخصصی را به اشتراک می گذاریم، مخاطبان هدف بازاریابی محتوا را به سمت خود می کشانیم.
این اطلاعات می تواند شامل موضوعات زیر باشد:
- نکات (متداول ترین)
- مشاوره
- بینش
- استراتژی ها
- داستان ها (متداول برای برنامه های محتوایی در غیر انتفاعی)
- گزارش ها
- ایده ها
- الهام گرفتن
- چک لیست ها
- تحقیق (موثرترین)
- اخبار
- روند
اساساً دو نوع استراتژی محتوا وجود دارد: استراتژی هایی که بر اخبار متمرکز هستند و استراتژی هایی که بر محتوای همیشه سبز (Evergreen) متمرکز هستند. هر دوی آنها چالش ها و فرصت های بسیار متفاوتی دارند (تعدد، سئو و غیره).
بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا و سودآوری
محتوا باید کمک کننده باشد. مأموریت ما باید مزایای خاصی را که محتوای ما به مخاطبان ارائه می دهد، ذکر کند. اگر هیچ منفعتی برای آنها وجود نداشته باشد، ما توجه مخاطب هدف و بازدیدکنندگان را جذب نخواهیم کرد. هیچ تقاضایی ایجاد نخواهد شد. بنابراین مأموریت ما و هر محتوای درون آن باید به این سوال پاسخ دهد:
- چرا آنها اهمیت می دهند؟
- این چگونه به آنها کمک می کند؟
- پس از پایان خواندن این مطلب چه وظیفه ای را می توانند انجام دهند؟
این هسته اصلی بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا ما است.
بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا چه تاثیری بر موفقیت دارد؟
عمل ساده مستندسازی ماموریت ما تفاوت ایجاد می کند.
بر اساس معیارها، بودجه ها و روندهای بازاریابی محتوای B2B 2021، بازاریاب هایی که استراتژی محتوای خود را مستند می کنند، به احتمال زیاد موفقیت در بازاریابی خود را گزارش می کنند.
برندهایی که دارای استراتژی محتوای مستند هستند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که بگویند در بازاریابی موثر هستند.
فقط 43 درصد از بازاریابان بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا خود را نوشته اند.
جمع بندی
حال زمان آن فرا رسیده که اگر مخاطبین هدف خود را می شناسید مشخص کنید، که چه اطلاعاتی را به آن ها ارائه می دهید و آن ها چگونه از آن سود خواهند برد. بیانیه مأموریت بازاریابی محتوا خود را بنویسید.