20 شاخص عملکرد بازاریابی محتوا

20 شاخص عملکرد بازاریابی محتوا

فهرست مطالب

خلاصه مقاله

برای خواندن نکات کلیدی کلیک کنید.

اگر شما هم قصد دارید تا در کمپین های مارکتینگ خود از بازاریابی محتوا استفاده کنید، باید از ابتدا به فکر اندازه گیری و سنجش میزان موفقیت و نوع عملکرد کمپین بازاریابی محتوا خود باشید. شاخص عملکرد بازاریابی محتوا ابزاری است که به شما امکان ارزیابی کمپین های بازارریابی محتوایتان را می دهد.

ارزیابی بازاریابی محتوا

هر اقدامی را که به هر روشی انجام دهید، پرسش ها و سوالات اساسی وحد دارند که مسیر راه شما را مشخص خواهند کرد. و شما باید به آن ها پاسخ دهید:

  • آیا اقدامات شما مؤثر بوده؟
  • آیا به هدف خود رسیده اید؟
  • آیا زمان آن فرا رسیده که سراغ مرحله بعدی بروید؟

 

چه در حال آشپزی باشید، چه در حال ورزش و یا چه در حال برگزاری کمپین های بازاریابی، شما باید به این سوالات پاسخ دهید. به همین جهت هست که همیشه باید از ابتدا به فکر راهکاری برای اندازه گیری و سنجش اهدافتان باشید. بازاریابی محتوا نیز از این قضیه مستثنی نیست. و اگر شما نیز قصد دارید که که از این روش بازاریابی و یا هر شیوه دیگری استفاده کنید باید به فکر سنجش و اندازه گیری اهداف خود باشید. به همین جهت در این مقاله قصد داریم تا 20 شاخص عملکرد بازاریابی محتوا را به شما معرفی کنیم.

پس از توضیح این موضوع که “بازاریابی محتوا چیست؟ و چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کرد؟“، در اولین مرحله از نقشه راه بازاریابی محتوا گفته شد که باید به شناخت مخاطب هدف بازاریابی محتوا بپردازید تا مسیر و روند شما مشخص شود. 

اگر مقاله ما در مورد بازاریابی محتوا کوکا کولا و درس هایی که از آن می توان گرفت را خوانده باشید، می دانید که این شرکت از ابتدا دو موضوع اساسی را در کمپین بازاریابی محتوا خود در نظر گرفت: تعیین هدف و تعیین شاخص های عملکرد. در غیر این صورت سنجش میزان عملکرد و میزان دستیابی به هدف برای این شرکت امکان پذیر نبود.

اگر نتوانید چیزی را اندازه بگیرید، نمی توانید آن را مدیریت کنید.

چرا شاخص عملکرد بازاریابی محتوا مهم هستند؟

بزرگترین مزیت کنترل شاخص عملکرد بازاریابی محتوا این است که به شما نشان می دهد که آیا محتوای شما نتایج دلخواه شما را به دست آورده است یا خیر. با دانستن این وضوع می توانید تشخیص دهید که آیا مخاطب هدف شما محتوای شما را می بیند و با آن تعامل دارد یا خیر.

همینطور کنترل این شاخص های کلیدی به شما کمک می کند که کانال های توزیع خود را مورد سنجش قرار دهید. کدام یک از کانال ها بهتر عمل می کنند، یا کدام یک از کانال های ارزش بیشتری برا مخاطبین هدف شما دارد.

اندازه گیری شاخص عملکرد بازاریابی محتوا درست می‌تواند به شما در تجزیه و تحلیل تاکتیک هایتان و نحوه عملکرد آن ها کمک کند. همچنین به کمک آن ها می توانید تغییرات لازم را در تاکتیک هایتان ایجاد کنید و آن ها را برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه کمپین خود تنظیم کنید.

شاخص های بازاریابی محتوا

چطور شاخص عملکرد بازاریابی محتوا انتخاب کنیم؟

طبق یک مطالعه B2B که توسط موسسه بازاریابی محتوا در سال 2020 انجام شد، بیشترین شاخص عملکرد بازاریابی محتوا انتخاب شده توسط شرکت ها عبارتند از تعامل ایمیل، ترافیک وب سایت و تعامل وب سایت. هرچند که همه این معیارها برای کنترل مهم هستند، ممکن است لزوماً با اهداف کمپین شما مرتبط نباشند.

اگر می خواهید به سوال چگونه می توانید شاخص مناسب برای کمپین های خود را پیدا کنید، پاسخ دهید، شما باید ایده روشنی از آنچه می خواهید از کمپین خود به دست آورید داشته باشید. اهداف کمپین های خود را تعیین کنید، این اولین قدم برای تعیین شاخص عملکرد بازاریابی محتوا است.

اهداف کمپین بازاریابی خود را تعیین کنید

اگر می خواهید برای کمپین های بازاریابی محتوا خود شاخص عملکرد بازاریابی محتوا تعریف کنید، باید در اولین مرحله هدف اصلی کمپین را مشخص کنید:

  • آگاهی از برند
  • بهبود نرخ تبدیل
  • تولید لید بیشتر
  • افزایش تعامل

در این مقاله به معرفی شاخص های عملکرد بازاریابی محتوا در این 4 حوزه خواهیم پرداخت.

شاخص عملکرد بازاریابی محتوا برای آگاهی از برند

آیا مخاطبان هدف شما می دانند که شما وجود دارید؟ ما فقط در مورد لوگو یا شعار صحبت نمی کنیم. آیا آنها می دانند که برند شما چه چیزی را نشان می دهد و چه محصولات یا خدماتی را ارائه می دهید؟ این معنای آگاهی از برند در است. هرچه افراد بیشتری برند شما را بشناسند و به آن اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات شما بیشتر خواهد بود.

بنابراین، چگونه با استفاده از بازاریابی محتوا آگاهی ایجاد می کنید؟ محتوای جذابی بنویسید که به مخاطبان هدف شما بگوید برند شما در مورد چیست و چه چیزی را مطرح می کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوایی که منتشر می کنید با نیازهای آنها مرتبط است و به آنها در حل مشکلات کمک می کند.

حال برای سنجیدن عملکرد این محتوا می توانید از شاخص عملکرد بازاریابی محتوا به شرح زیر استفاده کنید:

بازدید از مقاله

شما می توانید به سادگی از ابزارهایی مانند Google Analytics برای بررسی تعداد بازدیدهای مقاله خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید در مورد منابع ترافیک، میانگین مدت سشن و نرخ پرش برای هر مقاله اطلاعاتی کسب کنید.

مشارکت های اجتماعی و تعامل

شما باید اشتراک‌گذاری‌ها و تعامل اجتماعی را بعنوان شاخص عملکرد بازاریابی محتوا ردیابی و اندازه‌گیری کنید تا ببینید محتوای شما چقدر خوب عمل می‌کند. هر چه تعداد اشتراک‌های اجتماعی بیشتر باشد، تعداد مخاطبان شما نیز زیاد خواهد بود. ابزارهایی مانند BuzzSumo، محتوای پربازده را در هر موضوعی بر اساس اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی و تعامل آن‌ها رتبه‌بندی می‌کنند.

مشارکت مخاطب

تعامل واقعی مخاطب مانند نظرات در مورد محتوای شما می تواند به شما کمک کند تا درک کنید که مصرف کنندگان در مورد برند شما چه احساسی دارند. ردیابی تعامل مخاطبان می تواند در تجزیه و تحلیل درگیری مخاطب  شما با با نوع محتوا بسیار کمک کننده باشد.

لینک های ورودی

آیا مردم محتوای شما را دوست دارند؟ آیا مطالب شما در وب سایت های مختلف نقل قول می شود؟ اگر چنین است، این بدان معناست که محتوای شما در حال ایجاد علامت است. دریافت نام تجاری و لینک های ورودی بیشتر به عنوان شاخص عملکرد بازاریابی محتوا به این معنی است که صنعت، شما را به عنوان یک منبع معتبر می بیند.

رشد فالوور یا مشترک

تعداد فالوورها و مشترکینی که دارید KPI مهم دیگری برای پیگیری آگاهی از برند است. و بهترین چیز این است که این اعداد به راحتی قابل اندازه گیری هستند.

روی ایجاد محتوایی تمرکز کنید که می تواند به شما کمک کند افراد زیادی را جذب کرده و با آن ها تعامل داشته باشید.

شاخص ارزیابی عملکرد جذب لید

شاخص عملکرد بازاریابی محتوا برای جذب لید

برای اینکه استراتژی بازاریابی محتوای شما به شما کمک کند تا لید ایجاد کنید، باید به مخاطبان خود محتوای ارزشمندی ارائه دهید که با میل و رغبت اطلاعات خود را با آن مبادله می کنند.

این می تواند یک دیدگاه درباره یک موضوع، یک وبینار، یک کتاب الکترونیکی، یک کاربرگ، الگو، چک لیست یا هر چیزی که ارزش ارائه می دهد، باشد. همان استراتژی را که در بالا ذکر شد دنبال کنید – نقاط درد رایج را شناسایی کرده و راه حل ارائه دهید.

هنگامی که این را فهمیدید، صفحات فرود جذابی با محتوای دروازه ای ارزشمند ایجاد کنید. برای این هدف، باید شاخص عملکرد بازاریابی محتوا زیر را دنبال کنید:

نرخ کلیک (Click-through rate)

اگر می‌خواهید کاربران را تشویق کنید که روی محتوای شما کلیک کنند، باید در انتهای هر پست یک فراخوان برای اقدام واضح (CTA) قرار دهید. فرقی نمی‌کند خواننده از یک صفحه وب خاص بازدید کند، با شما تماس بگیرد، منبع دروازه‌دار شما را دانلود کند یا هر اقدام دیگری انجام دهد، یک CTA واضح و قانع‌کننده می‌تواند به شما کمک کند تا لیدها را افزایش دهید. 

هزینه هر لید (Cost per lead)

هزینه لید یک شاخص عملکرد بازاریابی محتوا بسیار مهم می باشد. شما می توانید هزینه هر لید را با تقسیم هزینه کمپین خود بر تعداد کل لیدهایی که دریافت کرده اید، محاسبه کنید. با کنترل هزینه برای هر لید و بر اساس نوع محتوا و نوع کانال، می توانید باتجزیه تحلیل بهتر، عملکرد بهتری را رقم بزنید.

3 شاخص عملکرد بازاریابی محتوا برای جذب لید

چند شاخص عملکرد بازاریابی محتوا دیگر می توان برای جذب لید معرفی کرد. این شاخص ها در کنار سایر شاخص ها می توانند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار دهند:

  • تعداد دانلود ها
  • تعداد مشترکین
  • ارسال فرم
بهبود نرخ تبدیل

شاخص عملکرد بازاریابی محتوا برای بهبود نرخ تبدیل

آیا می خواهید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید؟ قبل از ایجاد هر نوع محتوا، مسیر سفر مشتری خود را درک کنید. در نظر بگیرید که چگونه آنها از برند و محصولات شما آگاه می شوند و چه چیزی آنها را به سمت خرید سوق می دهد.

همچنین، به مشکلات رایجی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوند نگاه کنید. در حین تولید محتوا، به ارائه راه حل هایی برای این مسائل توجه کنید. همچنین ایده خوبی است که ارزش های پیشنهادی خود را به نمایش بگذارید. شما می توانید ویدئوهای محصول، دمو، آموزش، مطالعات موردی، توصیفات مشتری و غیره را ایجاد کنید.

اگر شما می خواهید لید های خود را به مشتری تبدیل کنید و برای کسب و کار خود درآمد ایجاد کنید؟ اگر می خواهید میزان فروش کمپین هایتان را کنترل کنید، باید شاخص عملکرد بازاریابی محتوا زیر را ردیابی و اندازه گیری کنید:

نرخ تبدیل

ردیابی نرخ تبدیل به عنوان شاخص عملکرد بازاریابی محتوا می تواند به شما کمک کند تا ببینید کدام قطعات محتوا بیشترین تبدیل و فروش را دارند. می توانید با استفاده از پیوندهای UTM سفارشی برای هر قسمت از محتوایی که منتشر می کنید و به اشتراک می گذارید، تبدیل ها را ردیابی کنید.

طول چرخه فروش

شما باید طول چرخه فروش خود را به عنوان شاخص عملکرد بازاریابی محتوا اندازه گیری کنید تا بفهمید چه مدت طول می کشد تا لید های خود را تبدیل به فروش کنید. به کمک این اطلاعات کانال‌هایی را شناسایی کنید که به شما کمک می‌کنند لیدهایی ایجاد کنید که نرخ تبدیل سریعتر و چرخه فروش کوتاه‌تری دارند.

سایر شاخص عملکرد بازاریابی محتوا برای بهبود نرخ تبدیل

زمانی که از بهبود نرخ تبدیل صحبت می کنیم دو شاخصه دیگر برای ما بسیار اهمیت دارند:

  • تعداد لید های جدید تولید شده
  • درآمد بدست آمده
افزایش تعامل مخاطب

شاخص عملکرد بازاریابی محتوا برای افزایش تعامل

آیا محتوای شما به اندازه کافی جالب است که مشارکت مخاطب را جلب کند؟ تعامل با مخاطب به شما می گوید که چقدر مخاطبان شما از خواندن محتوایی که تولید می کنید لذت می برند. افزایش تعامل مخاطب به عنوان شاخص عملکرد بازاریابی محتوا نشان می‌دهد که شما محتوای ارزشمندی را ارائه می‌دهید که آن‌ها با آن همخوانی دارند و از اظهار نظر یا اشتراک‌گذاری با دوستان خود لذت می‌برند.

تعامل بالا در محتوای شما همچنین به مزایای زیادی منجر می شود، از جمله:

  • افزایش علاقه رسانه های اجتماعی
  • افزایش دید برند
  • بهبود رتبه سئو
  • بهبود شناخت برند
  • افزایش اعتبار برند
  • افزایش سرنخ و فروش

 

شاخص عملکرد بازاریابی محتوا مناسب برای بررسی عملکرد مخاطب می تواند به شرح زیر باشد:

  • میانگین مدت جلسه
  • ترافیک ارجاعی
  • لایک، کامنت، اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی
  • افزایش فالوور در رسانه های اجتماعی در طول زمان
  • نرخ کلیک محتوا
  • میانگین زمان در سایت

 

همانطور که می بینید، اندازه گیری عملکرد کمپین بازاریابی محتوا مستلزم آن است که اهداف خود را روشن کنید. همچنین شامل درک مخاطبان، نقاط درد آنها و اینکه چگونه می توانید مشکلات آنها را حل کنید، می شود. بنابراین، چه تصمیم به نوشتن پست های وبلاگ، ایجاد یک نسخه آزمایشی یا نوشتن یک محصول آموزشی داشته باشید، ارزش ارائه دهید تا تلاش های بازاریابی محتوای شما مخاطبان را به سمت عمل سوق دهد. و در نهایت با ابزارهای شاخص عملکرد بازاریابی محتوا میزان موفقیت خود را نسبت ب اهدافتان بسنجید.

اگر برای اندازه گیری عملکرد کمپین های بازارایابی محتوا نیاز به مشاوره دارید، ما در Let’s Do Marketing می توانیم  این خدمات را به شما ارائه دهید. تنها کافیست فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

فهرست مطالب

درخواست مشاوره رایگان
با ما تماس بگیرید

اگر می خواهید با یک جزوه کوتاه بسیار سریع به نکات اساسی فروش آگاه شوید، ایمیل خود را وارد کنید تا جزوه فروش برایتان ارسال شود.