تحلیل نتایج چیست و چرا اهمیت دارد؟ این موضوع هر چند ساده بنظر میرسد، اما تمامی دنیای سئو بر پایه آن استوار است.
SERP یا نتایج حاصل از جستوجو همان، زمانی نمایش داده میشود که شما در موتورهای جستوجو مانند گوگل اقدام به سرچ درباره موضوعی میکنید. بر اساس تحقیق اوبرلو، 90% جستوجوها در دنیا توسط گوگل مدیریت میشوند. زمانی که سایت شما در بالاترین رتبه در نتایج نمایش داده شود، شما ترافیک بسیار زیادی دریافت میکنید. ترافیک ارگانیک حاصل از جستوجوها در گوگل برای مدیران سایت بسیار مهم است، چرا که نشان میدهد افرادی که بطور کامل خدمات یا محصول شما را میخواهند وارد سایت شدهاند.
امروزه دستیابی به رتبه اول بسیار پیچیده شده است و برای دستیابی به این جایگاه فعالیتهای متفاوتی باید انجام شود. اگر بتوانید نتایج حاصل از گوگل را بدرستی تحلیل کنید، قدم مهم بزرگی در راستای رسیدن به جایگاه اول نتایج و بهینه سازی بر اساس فاکتورهای رتبهبندی گوگل برداشتهاید.
اولین قدم در تحلیل نتایج: انواع نتایج را بشناسید!
زمانی که به صفحات نتایج گوگل یا سایر موتورهای جستوجو نگاه میکنید بطور کلی دو بخش میبینید. نتایج ارگانیک و تبلیغات. نرخ کلیک یا CTR برای هر یک از بخشهای صفحه نتایج متفاوت است. به عنوان مثال اسنیپت نمایشی در بالاترین بخش 42.9% نرخ کلیک دارد. اولین نتیجه ارگانیک 39.8 و در بخش People Also Ask نرخ کلیک به میزان 3% است.
در تصویر زیر نتایج حاصل از تبلیغات با رنگ مشخص شدهاند. فیچر اسنیپت با رنگ مشکی، نتایج دیداری با رنگ سبز، ویژگیهای گسترش جستوجو با رنگ نارنجی و نتایج ارگانیک با رنگ سبز نمایش داده شدهاند. زمانی که در نتایج نقشه گوگل و بیزینسهای محلی نمایش داده میشود در واقع بخش نتایج محلی نمایش داده شده است. بخش People Also Ask در واقع نتایجی را نشان میدهد که به سؤالات کاربران پاسخ میدهند.
انواع نتایج حاصل از جستوجو درگوگل
تبلیغات گوگل ادز
وبسایتها به کمک گوگل ادز میتوانند در ازای پرداخت برای هر کلیک در بالاترین رتبه نمایش پیدا کنند. این نتایج در بالا و پایین صفحه نشان داده میشوند. همچنین با تگ “Sponsored” از بقیه بخشهای صفحه نتیج تفکیک میشوند. با توجه به جایگاه تلبغات گوگل ادز، استفاده از این ابزار برای جذب ترافیک میتواند بسیار تأثیر گذار باشد.
نتایج ارگانیگ
همه ما از گذشته با نتایج ارگانیک گوگل آشنایی داریم. گوگل در سالهای اخیر، یک ویژگی جدید به نتایج جستوجو اضافه کرده و آن SERP Feature است. با اینکه رقابت بر سر رتبههای ارگانیک بسیار شدید است، با انجام صحیح تحلیل نتایج حاصل از جستوجو در گوگل میتواند به شما کمک کند تا جایگاه SERP Feature را بدست آورید و در نتیجه ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
SERP Feature بلوک کوچکی از اطلاعات است که در بالای نتایج گوگل دیده میشود. این بلوک اطلاعات به کاربران کمک میکند تا سریعتر به اطلاعات مورد نظر خود بدون اسکرول کردن صفحه یا بازدید از صفحات دیگر برسند. بدست آوردن این جایگاه به شدت در دیده شدن شما تأثیر گذار است و موجب افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد.. این بلوک اطلاعات در فرمتهای مختلف شامل متن، تصویر و ویدیو نمایش داده میشود.
تولید محتوای با کیفیت که به سؤالات جاویژه (Niche) پاسخ میدهد، در بدست آوردن این جایگاه بسیار مؤثر میباشد.
نتایج محلی – Local Pack
این بخش به نمایش کسبوکارهای مخلی در کنار یک نقشه میپردازد. این بخش مانند فیچر اسنیپت به بیشتر دیده شدن شما منجر خواهد شد. همچنین بدست آوردن جایگاه در این بخش میتواند به شما کمک کند تا سریعتر در نتایج گوگل نسبت به رتبه فعلی سایت دیده شوید.
نتایج خرید
اگر قبلا در گوگل درباره خرید محصولی جستوجو کرده باشید، حتما این سبک از نمایش نتایج را دیدهاید. اگر میخواهید محصول شما در ایت بخش دیده شود باید یک فید راجع به محصولات خود شامل اطلاعات کامل و دقیق آن مانند نام، تصویر، توضیح، قیمت، ابعاد و … بسازید.
People Also Ask
این بخش در نتایج معمولا در جستوجوها نمایش داده میشود. این بخش معمولا شامل 3 یا 4 پرسش به همراه پاسخ میباشد. در صورتی که کاربر بر روی آنها کلیک کند، تعداد آنها میتواند افزایش یابد. تولید محتوا پیرامون سؤالاتی که کاربران میپرسند، یک روش عالی برای ارتقا رتبه در نتایج گوگل است.
نتایج حاصل از هوش مصنوعی مولد – Generative AI in SERPs
شرکتهای بزرگ همچون گوگل، مایکروسافت بر روی هوش مصنوعی سرمایهگذاری کردهاند و در حال حاضر شما میتوانید به نتایج حاصل از هوش مصنوعی در ابزار Microsoft Copilot دسترسی داشته باشید. همینطور این ابزار به تولید نتایج در موتور جستوجوی Bing میپردازد. گوگل نیز با استفاده از ابزار هوش مصنوعی Gemini اقدام به تولید نتایج حاصل از هوش مصنوعی مولد کرده است. به زودی این ابزار بصورت گسترده در اختیار تمامی کاربران قرار خواهد گرفت.
تحلیل نتایج حاصل از ابزار نشان میدهد که نتایج حاصل از برقراری مکالمه با هوش مصنوعی مولد، موجب یک تجربه شخصی در جستوجو برای کاربران میشود. هوش مصنوعی مولد میتواند موضوعات را درک کند و بر اساس اطلاعات موجود اقدام به پاسخ سؤالات پیچیده کند. در ادامه کاربر میتواند سؤالات متفاوتی بپرسد و بر اساس زمینه جستوجو لینکهای متفاوتی دریافت کند.
به عنوان مثال میدانید که چقدر سخت است که یک محصول بی نقص بر اساس نیازهای خود بیابید، هوش مصنوعی مولد میتواند این کار را در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام داده و حتی یک پاسخ شامل توضیح محصول، امتیازها، قیمت و تصاویر محصول در اختیار شما بگذارد. اگر میخواهید درک بهتری از این موضوع داشته باشید، میتوانید از Google’s Search Lab اطلاعات بیشتری دریافت کنید.
تحلیل نتایج حاصل از جستوجو چیست؟
سئو در درک این موضوع که چگونه یک وبسایت در موتور جستوجو رتبه بندی میشود بسیار مهم است. بهینه سازی صفحات باعث میشود تا وبسایت در نتایج حاصل از جستوجو رتبه بالاتری دریافت کند. در نتیجه رتبه بهتر سایت موجب افزایش ترافیک کلی و کلیک بیشتر برای وبسایت میشود.
تحلیل نتایج یک بخش مهم برای سئو سایتها است، چرا که موجب میشود با درک هدف جستوجو از کوئریها، فرصتهایی برای فیچر اسنیپتها، روش صحیح بهینه سازی برای ریچ اسنیپتها بیابید. همچنین تحلیل نتایج موجب میشود تا درک کنید کدام یک از رقیبان بر روی کلمات کلیدی مشابه کار میکنند و استراتژی آنها برای کسب رتبه بالاتر چیست.
تحلیل نتایج جستوجو 4 مرحله کلی دارد:
- یک جستوجوی آنلاین برای کلمه کلیدی مورد نظر خود انجام دهید.
- سایتهای با رتبه بالاتر را تحلیل کنید.
- تصمیم بگیرید که کلمه مورد نظر به وبسایت شما و جاویژه هدف شما مربوط میشود یا خیر.
- ارزیابی کنید که آیا میتوانید برای همان کلمه کلیدی رتبه دریافت کنید.
چگونه تحلیل نتایج جستوجو را برای کسبوکار خودتان انجام دهید؟
تحلیل نتایح شامل بررسی وبسیات خودتان و نحوه عملکرد آن در موتورهای جستوجو میشود. این موضوع موجب میشود تا شما بتوانید استراتژی خود را اصلاح کرده و ترافیک بیشتری دریافت کنید.
ابزار مناسب را انتخاب کنید
انتخاب ابزار مناسب بسیار مهم است. ابزار مناسب به شما کمک میکند تا راحتتر بتوانید وبسایت و رقبای خود را تحلیل کنید. موارد زیر تنها بعضی از این ابزارها هستند:
بسیاری از ابزارهای موجود برای ایران تحریم هستند و قابلیتهای بسیار کمی را در نسخه رایگان خود ارائه میدهند. همینطور برای تحلیل رقبا در عموم این ابزارها نیاز به دریافت اشتراک پولی میباشد. اما میتوانید با استفاده از نسخه رایگان نیز اطلاعات خوبی بدست آورید. امروزه دریافت خرید اکانت این ابزارها به سبب وجود شرکتهای واسط بسیار آسانتر شده است. همچنین باید ذکر کرد که برای از این ابزارها معادل ایرانی نیز وجود دارد که قیمت به مراتب کمتری دارد. ابزار دیگری که برای تحلیل رقبا میتوانید به کار گیرید، Google Ads میباشد. گوگل ادز قابلیت تشخیص کلمات را بر اساس سایت ورودی دارد. میتوانید در بخش کیوورد پلنر با ثبت سایت رقیبانتان، کلماتی که بر روی آن کار میکنند را ببینید.
کلمات مورد نظر خود را انتخاب کنید
کلمات مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به کمک ابزار انتخاب شده سختی آن را بسنجید. ابزارهای معرفی شده عموما به سبب تحریم کشور ایران را شامل نمیشوند و به همین سبب شما نمیتوانید به راحتی این اطلاعات را از این ابزارها استخراج کنید. اما روشهای دیگری برای این موضوع وجود دارد. ساده ترین راه استفاده از افزونه SeoQuake برای گوگل کروم است. با نصب این پلاگین تنها کافیست کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستوجو کنید تا در زیر فضای جستوجو سختی کلمه را بنویسد. میتوانید با اتصال این پلاگین به حساب رایگان Semrush به بررسی کلی وضعیت بکلینکها و ترافیک سایت زقیب نیز بپردازید.
استفاده از گوگل ادز
شیوه دیگر دریافت اطلاعات مربوط به کلمه کلیدی در ابزار کیوورد پلنر در گوگل ادز میباشد. برای انجام این روش شما نیاز به نرم افزار اکسل دارید. این روش کمی زمانبر تر بوده اما در نهایت اطلاعات بساری مفیدی را در اختیار شما میگذارد. برای این کار احتیاج دارید تا در ابتدا تمامی کلمات مورد نظر خود را استخراج کنید. سپس در ابزار کیوورد پلنر وارد کنید تا اطلاعات کلی کلمات را نمایش دهد. عواملی همچون Competition Index و قیمت کلمه کلیدی و همینطور حجم جستوجوی آن کلمه میتواند به شما کمک کند تا درک درستی از میزان سختی کلمه داشته باشید. همچنین میتوانید اطلاعات را از این ابزار برای اکسل خروجی بگیرید و در آنجا اقدام به آنالیز و ارزیابی کلی کلمات کنید.
درک هدف جستوجو
درک Search Intent یا هدف جستوجو یا نیت جستوجو به شما کمک میکند تا در زمان تهیه محتوا بهتر بتوانید به کاربر پاسخ دهید. جاویژه خود را بررسی کنید. از خود بپرسید که چرا این بخش از بازار کلمه کلیدی مورد نظر را جستوجو میکنند و به چه میخواهند برسند.
هدف جستوجو را میتوان به دستههای زیر تقسیم بندی کرد:
- اطلاعات: کاربران به دنبال دریافت پاسخ هستند.
- ناوبری: کاربران مستقیما به دنبال سایتهای خاصی میگردند.
- تراکنشی: کاربران به دنبال خرید هستند.
- تجاری: زمانی که کاربران در حال تحقیق برای محصولات و یا خدمات هستند.
شما میتوانید بر اسا سؤالاتی که کاربران میپرسند به هدف جستوجو پی ببرید.
رقیبان خود را بررسی کنید
قبل از بررسی رقبا در تحلیل نتایج وضعیت سایت خود را در آن کلمه کلیدی بررسی کنید. آیا شما در آن کلمه جایگاهی دارید؟ برای انجام این کار میتوانید از گوگل سرچ کنسول بهره ببرید. سپس اقدام به بررسی رقبا کنید. ساده ترین راه برای یافتن رقبا جستوجو در همان کلمه کلیدی است. در این مرحله از تحلیل نتایج باید صفحات دارای رتبه رقبا را از نظر موارد زیر بررسی کنید:
- کیفیت صفحه
- سختی کلمات
- نرخ کلیک
- قدرت دامنه – Domain Authority
- تعاملات
- نرخ تبدیل
- وضعیت بکلینک
- تجربه کاربری (مانند سرعت سایت و …)
- تبلیغات در موتورهای جستوجو
- وضعیت سوشال مدیا
بعد از بررسی این موارد باید محتوا را به منظور کشف گپهای محتوایی یا Content Gaps بررسی کنید. از این گپها در استراتژی محتوایی خود استفاده کنید.
بهینه سازی استراتژی محتوا بر اساس تحلیل نتایج
پس از بدست آوردن اطلاعات لازم در مراحل قبل، باید نسبت به تولید محتوا یک استراتژی تبیین کنید. این استراتژی بر اساس هدف جستوجو، گپهای محتوایی، وضعیت بکلینکها و هر اطلاعاتی که بر محتوا تأثیر مستقیم دارد، میباشد.
- آیا نیاز بر تهیه بکلینک برای محتوا وجود دارد؟
- ساختار محتوا به چه نحو باشد تا نرخ تبدیل بالاتر رود؟
- چگونه میتوان تعامل کاربران را افزایش داد؟
- چگونه میتوان از از شبکههای اجتماعی برای سایت ترافیک آورد؟
- برای این محتوا چگونه باید لینک سازی داخلی انجام شود؟
- و ….
در هنگام تولید محتوا باید به الگوریتمهای گوگل مانند E-E-A-T توجه داشت. این الگوریتم بطور مستقیم با کیفیت محتوا سر و کار دارد. عنوان، متادیسکریپشن، هدرها و تگهای لازم را برای کلمه کلیدی مورد نظر بهینه کنید. از هر فرصتی که برای بهینه سازی محتوا وجود دارد استفاده کنید. میتوانید از انواع محتواهای دیگر مانند ویدیوها، اسلایدها یا تصاویر برای ارتقا و بهبود محتوا نیز استفاده کنید.
سؤالات متداول (FAQ)
SERP در سئو چیست؟
زمانی که شما در موتورهای جستوجو مانند گوگل درباره موضوعی اقدام به سرچ میکنید، نتایج نمایش داده شده SERP نام دارند. سئو در واقع مجموعه عملیاتی است که برای کسب رتبه بالاتر در نتایج به منظور کسب ترافیک بیشتر، انجام میشود. تولید محتوای با کیفیت بر اساس تحلیل نتایج حاصل از جستوجو میتواند شانس ارتقا رتبه سایت را افزایش دهد.
به مانیتور کردن نتایج و تحلیل منظم آنها به منظور درک پترنها و کسب فرصتها برای ارتقا در حوزه سئو را SERP Tracking می گویند.
Brand SERP به نتایج حاصل از جستوجو درباره یک برند مانند کوکاکولا گفته میشود. این نتایج میتواند شامل صفحه اصلی اخبار و پروفایلهای شبکهها اجتماعی باشد. این موضوع از این جهت مهم است که نماینگر درک کاربران از یک برند میباشد.
زمانی که شما برای ارتقا سایت خود و کسب فرصتها، اقدام به بررسی اطلاعات حاصل از جستوجو در رابطه با کلمه کلیدی انتخاب شده میکنید، در واقع تحلیل نتایج موتور جستوجو انجام دادهاید. تحلیل نتیاج چند مرحله اصلی دارد:
1- انتخاب ابزار مناسب
2- انتخاب کلمات کلیدی مناسب
3- بررسی وضعیت سایت خود در کلمات انتخاب شده
4- بررسی وضعیت سایت رقبا
5- تبیین استراتژی محتوایی
جمعبندی
موتورهای جستوجو به منظور ارائه تجربه بهتر به کاربران خود، دائما در حال تغییر هستند. امروزه نتایج حاصل از جستوجو شامل محتوای ویدیویی و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مولدی نیز میباشند. SERP Tracking یا تحلیل نتایج بصورت دورهای به شما کمک میکند تا بتوانید پترنها و فرصتها را در حوزه سئو دریابید. با ترکیب ارزیابی در تحلیل نتایج و ترکیب آن با محتوای انسان محور میتوانید با ارتقا کسبوکار خود در موتورهای جستوجو، ترافیک بالاتری برای وبسایت خود بدست آورید.
منابع: