بازاریابی سنتی لحظه به لحظه اثر خود را از دست می دهد! و همه ما بعنوان بازاریاب می دانیم که باید راه بهتری وجود داشته باشد: “بازاریابی محتوا“!
زمانی که برای طرح کسب و کارمان شروع به جمع آوری اطلاعات کردیم مدت زمان زیادی را صرف تعیین استراتژی های مارکتینگی شرکت کردیم. گزینه های متعددی را بررسی کردیم. LDM در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت دارد به همین جهت می بایست با شیوه ای مطمئن و بررسی شده فعالیت خود را شروع می کردیم. آشنایی ما با این رویکرد استراتژی محتوا را در بازاریابی به واسطه پروژه های قبلی که برای مشتریانمان انجام دادیم بود. نتایج حاصل از کمپین های استراتژی محتوایی بسیار رضایت بخش و مورد توجه بوده. بنا بر این به این تجربه اقدام به مدون کردن استراتژی محتوایی شرکت کردیم. همچنین تصمیم گرفتیم تا اصول بنیادین این شیوه بازاریابی را به به کسانی که قصد رشد و ارتقا در کسب و کار خود دارند، نیز آموزش دهیم.
در این مقاله به بررسی کلی اصول این روش بازاریابی می پردازیم. مزیت ها و نتایج حاصل از آن را بر اساس اطلاعات سایت های معتبر در اختیارتان می گذاریم. و در نهایت برای شروع این شیوه بازاریابی نقطه شروعی تعریف می کنیم تا بتوانید در کسب و کار خود از آن استفاده کنید.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص (مخاطب هدف بازاریابی محتوا) – و در نهایت، هدایت اقدام سودآور مشتری متمرکز است.
انستیتو بازاریابی محتوا
این تعریف شامل چند بخش اساسی است:
- بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک است!
- تاکید این تعریف بر ایجاد و توزیع محتوا با ویژگی های مشخص است!
- هدف بازاریابی محتوا ایجاد اقدام است!
در این رویکرد به جای پروموشن خدمات یا محصولاتتان آن چیزی را به مشتری ارائه می دهید که واقعا مشکلات مشتری را برطرف می کند.
برندهای پیشرو از بازاریابی محتوا استفاده می کنند!
بر اساس تحقیقات سالانه انستیتوی بازاریابی محتوا برند هایی مانند P&G، مایکروسافت و Cisco Systems از این رویکرد در هسته اصلی بازارایابی خود استفاده می کنند. از دیگر شرکت هایی که در این حوزه پیشرو هستند می توان به شرکت کوکا کولا اشاره کرد. مطالعات موردی زیادی در مورد این شرکت در این حوزه انجام شده است. ما در LDM قصد داریم تا مقاله ای مرتبط با فعالیت های بازاریابی محتوا کوکا کالا در حوزه تولید محتوا تهیه کنیم. در خبرنامه ما عضو شوید تا آخرین مقالات ما برای شما ارسال شوند.
باید این واقعیت را پذیرفت که سفر مشتری دیگر بصورت خطی نیست! برای تعامل با مشتری، بازاریابان باید یک قدم عقب نشینی کرده و استراتژی های داینامیک جدید برای تجربه مشتریان طراحی کنند.
چرا Content Marketing؟
بازاریابی محتوا هم برای شما و هم برای مشتریانتان مفید است. چهار دلیل اصلی استفاده از این رویکرد برای سازمان ها را می توان به شرح زیر نوشت:
- افزایش فروش
- کاهش هزینه
- مشتریان وفادار و با کیفیت
- محتوا به عنوان یک مرکز سودآوری
تولید محتوای با کیفیت یک کامپوننت کلیدی در “دیده شدن برند” می باشد. محتوا باعث می شود تا مخاطب یا مشتری با آن تعامل کند. و همینطور به سوالات اساسی و اولویت های مشتری در طول چرخه رفتار مصرف کننده پاسخ می دهد.
مشخص کردن مسیر سفر مصرف کننده – به همراه نقاط تماس در فضای دیجیتال هر بخش از سفر – فرصتی را برای برند ایجاد می کند تا در کانال های مختلف بتواند بر پایه محتوای اصولی و با کیفیت با مشتری ارتباط برقرار کند.
محتوا، حال و آینده بازاریابی
یک بار دیگر تعریف بازاریابی محتوا را بخوانید. اگر از این تعریف عبارت ” ایجاد و توزیع محتوا ” را حذف کنیم، این تعریف تفاوتی با سایر تئوری های بازاریابی نداشته و از همان جنس است. شرکت های زیادی برای ما محتواهایشان را می فرستند و بیان می کنند که بازاریابی محتوا در فرآیند فروش آن ها اثری نداشته است.. زمانی که آن ها را بررسی می کنیم، متوجه می شیم که این محتواها یا مرتبط نیستند و یا از نظر مشتری ارزشمند محسوب نمی شوند (آیا می توان این محتوا را اسپم نامید؟). محتوا باید داینامیک باشد و سوالات اساسی مخاطب را پاسخ دهد. به همین جهت این ویژگی موجب جذابیت Content Marketing در فضایی می شود که روزانه هزاران پیام به مخاطب فرستاده می شود.
بازاریابی بدون محتوا غیر ممکن است!
جدا از تمامی تاکتیک ها و روش هایی که از آن استفاده می کنید، محتوا جزئی جدایی ناپذیر از بازاریابی است:
- در فضای سوشال، محتوا، اصل تایین کننده بازاریابی در موفقیت بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد.
- در سئو (SEO) محتوای با کیفیت و استمرار در تولید آن موجب پیشرفت می شود.
- پروموشن های موفق، مسائل مهم مشتریان رو مورد هدف قرار می دهند، نه خود شرکت (محتوای با کیفیت).
- در تبلیغات کلیکی (PPC) زمانی موفق هستید که این تبلغات بر پایه محتوای قوی بنیان گذاری شده باشد
- در Inbound Marketing ، محتوا حرف اول را می زند. (برای کسب اطلاعت بیشتر در این رابطه از ویکی پدیا دیدن کنید.)
- استراتژی محتوا در کل بر پایه محتوا بنا شده است.
مزایای استفاده از محتوا در بازاریابی
Mail Chimp در یک گزارش مزایای استفاده از محتوا را به شرح زیر بیان می کند:
- شرکت های که دارای بلاگ فعال هستند و بطور منظم مقاله می گذارند 67 درصد لید بیشتری دریافت می کنند.
- 47 درصد خریداران قبل از تعامل با سایت و فروشنده 3 تا 5 مقاله را بررسی کرده اند.
- شرکت هایی که از بازاریابی محتوا استفاده کرده اند 30 درصد نرخ رشد بیشتری دارند.
- 72 درصد بازاریابان B2B اذعان دارند که استفاده از Content Marketing تعامل لید های بدست آمده را افزایش داده است.
چگونه محتوا می تواند موجب ارتقا کسب و کار شما شود ؟
کسب کار شما فارغ از سطح و اندازه، می تواند با گنجاندن استراتژی های محتوا در برنامه بازاریابی خود، مشتریان بالقوه را به خود جلب کند. اما برای استفاده درست می بایست محتوا بصورت درست و در مراحل متفاوت با استفاده از نقشه راه بازاریابی محتوا به مخاطب عرضه گردد. این موضوع موجب می شود که استفاده از استراتژی های محتوایی آسان گردد.
مراحل زیر می توانند به عنوان نقاط کنترلی شرکت ها برای تعامل مخاطب با وبسایت باشند:
آگاهی (Awareness)
در اولین مرحله از فرآیند فروش، تمرکز کسب و کار باید بر بر مهمترین دغدغه های مشتریان باشد. نوشتن در مورد مشکلات، سختی ها و چالش هایی که مشتریان دارند، شانس بسیار زیادی را برای درگیر کردن مشتری با محتوا ایجاد می کند. این محتوا ها می تواند شامل وبلاگ ها ، مقلات، کتاب های الکترونیکی، ویدیو ها و خبر نامه ها باشد.
کسب توجه (Consideration)
در این مرحله محتوا باید ترکیبی از اطلاعات و محتوای مارکتینگی باشد. باید خواننده را در رابطه با ویژگی ها و مزایای محصول خدمت شما آموزش دهد. کلیت محتوا به سمت محصول و خدماتتان حرکت می کند. مطالعات موردی، مقالات و ویدیو های چگونه انجام دادن یا How to و همچنین چک لیست ها از نمونه های مناسب این محتوا هستند.
پایان (Closing)
محتوا نقش بسیار مهمی در پایان فرآیند مراحل خرید بازی می کند. در این مرحله محتوا کاملا بر فروش تمرکز دارد. این که چرا انتخاب کسب و کار شما بهترین گزینه است، محور محتوا می باشد. در این مرحله مقالات موردی، محتوای تولید شده توسط کاربران، راهنمای خرید، ویدیوی محصولات و گزارش تحقیقات نمونه های مناسب محتوایی هستند.
پایان کسب و کار باید تجربه، دانش، مهارت و مزایای متفاوت شما (مزیت رقابتی نسبت به رقبا) برای مشتری باشد.
بازاریابی محتوا را شروع کنید
شاید در ابتدا این رویکرد استفاده از محتوا در برنامه بازاریابی کسب و کارتان کمی پیچیده بنظر می رسد. یک کمپین موفق در این حوزه باید قابل مدیریت و پایدار باشد. به همین جهت با ایجاد یک الگوی ثابت منظم استفاده از این استراتژی بسیار آسان می گردد. می توانید برای شروع این مراحل را در نظر بگیرید:
- در ابتدا مخاطبان خود را بشناسید.
- نحوه ارائه صحیح محتوا به این مخاطبان را دریابید.
- افراد مشخصی را بعنوان مسئول تولید محتوا، ویرایش و ویراستاری تعیین کنید.
- کانال های توزیع محتوا را مشخص کنید.
- یک تقویم محتوایی بسازید.
- نمونه های موفق را دنبال کنید.
همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می توانید از طریق صفحه تماس با ما یا چت واتساپ سوالات خود را از ما بپرسید.